From the Sector

Reset
1547 results
29.05.2024

Wünsche Group: Shipping Visibility Enhancements with TradeBeyond’s platform

Wünsche Group, a global trading company, has announced enhancements to its supply chain operations through its ongoing partnership with TradeBeyond and adoption of the platform’s shipping visibility features. Before integrating TradeBeyond’s multi-enterprise supply chain platform in 2019, Wünsche Group faced challenges managing its complex supply chain, which spans more than 15 trading companies worldwide.

Building on its initial implementation, Wünsche is now deriving more value from TradeBeyond by implementing the platform’s advanced shipping visibility functionalities. Integrated with leading shipping information company Vizion, these enhancements offer comprehensive, real-time tracking of shipments from departure to arrival, covering all intermediary handling stages.

Wünsche Group, a global trading company, has announced enhancements to its supply chain operations through its ongoing partnership with TradeBeyond and adoption of the platform’s shipping visibility features. Before integrating TradeBeyond’s multi-enterprise supply chain platform in 2019, Wünsche Group faced challenges managing its complex supply chain, which spans more than 15 trading companies worldwide.

Building on its initial implementation, Wünsche is now deriving more value from TradeBeyond by implementing the platform’s advanced shipping visibility functionalities. Integrated with leading shipping information company Vizion, these enhancements offer comprehensive, real-time tracking of shipments from departure to arrival, covering all intermediary handling stages.

With shipment updates now available within dashboard views on TradeBeyond platform, all departments have access to the latest ETA updates, enabling them to adjust their strategies and activities based on real-time information. TradeBeyond’s shipping visibility enhancements allow the company to better manage delays by providing timely updates and enabling proactive management of transit times. The platform also streamlines communication across internal departments and with external partners, reducing the need for manual updates and check-ins.

Source:

TradeBeyond

29.05.2024

BVMed begrüßt Scholz/Macron-Initiative

Der Bundesverband Medizintechnologie (BVMed) hat die Initiative von Bundeskanzler Olaf Scholz und Präsident Emmanuel Macron begrüßt, den EU-Haushalt neu auszurichten und „mehr für die Wettbewerbsfähigkeit ihrer Industrie“ zu tun. Dafür soll Bürokratie ab- und Schlüsseltechnologien ausgebaut werden. „Die MedTech-Branche ist in Europa eine Schlüsseltechnologie der Zukunft, die auch noch entscheidend für die Gesundheit und Lebensqualität der Menschen ist. Wir können gerade hier die Chancen noch besser nutzen, bessere Anreize für Innovationen setzen und unnötige Bürokratie abbauen. Wir müssen mit einem ‚Industrial Deal‘ einen besseren Interessensausgleich mit wirtschaftspolitischen Belangen erreichen und Europa wieder wettbewerbsfähiger machen“, kommentiert BVMed-Geschäftsführer und Vorstandsmitglied Dr. Marc-Pierre Möll.

Der Bundesverband Medizintechnologie (BVMed) hat die Initiative von Bundeskanzler Olaf Scholz und Präsident Emmanuel Macron begrüßt, den EU-Haushalt neu auszurichten und „mehr für die Wettbewerbsfähigkeit ihrer Industrie“ zu tun. Dafür soll Bürokratie ab- und Schlüsseltechnologien ausgebaut werden. „Die MedTech-Branche ist in Europa eine Schlüsseltechnologie der Zukunft, die auch noch entscheidend für die Gesundheit und Lebensqualität der Menschen ist. Wir können gerade hier die Chancen noch besser nutzen, bessere Anreize für Innovationen setzen und unnötige Bürokratie abbauen. Wir müssen mit einem ‚Industrial Deal‘ einen besseren Interessensausgleich mit wirtschaftspolitischen Belangen erreichen und Europa wieder wettbewerbsfähiger machen“, kommentiert BVMed-Geschäftsführer und Vorstandsmitglied Dr. Marc-Pierre Möll.

  • Der europäische Markt für Medizintechnik beträgt insgesamt rund 160 Milliarden Euro. Das sind über ein Viertel des Weltmarkts. Europa ist damit nach den USA der zweitgrößte MedTech-Markt der Welt.
  • Die 35.000 europäischen MedTech-Unternehmen investieren viel in die Verbesserung und Entwicklung bahnbrechender Technologien zum Wohle der Patienten und beschäftigen 865.000 Menschen in Europa.
  • 92 Prozent der Unternehmen sind kleine und mittelständische Betriebe (KMU).

Insbesondere hilft die Medizintechnik den Patient:innen und unterstützt die Angehörigen der Gesundheitsberufe mit innovativen Lösungen. Sie sorgt dafür, dass immer mehr Menschen besser und gesünder länger leben.

„Aber: Europa verliert bei dieser wichtigen Schlüsselindustrie durch die überbürokratische und nicht praxistaugliche europäische Medizinprodukte-Verordnung, kurz MDR, den Anschluss“, warnt Möll. Unternehmen bevorzugen mittlerweile die Markteinführung von Innovationen in den USA.

  • Nach einer Analyse der Boston Consulting Group (BCG) priorisieren mittlerweile 89 Prozent der Unternehmen eine FDA-Zulassung.
  • Auch die BVMed-Herbstumfrage 2023 zeigt: Die Zeiten, in denen das europäische Regulierungssystem für Medizinprodukte dem US-amerikanischen FDA-System überlegen war, sind lange vorbei. 53 Prozent der BVMed-Mitgliedsunternehmen präferieren das FDA-System, nur 12 Prozent das MDR-System der EU. 35 Prozent haben keine Präferenz.

In seinem MDR-Whitepaper fordert der BVMed daher unter anderem die Abschaffung der fünfjährigen Re-Zertifizierungs-Pflicht, die Einführung eines Fast-Track-Verfahrens für innovative Produkte, Orphan Devices und Nischenprodukte, die Steigerung der Effizienz, der Transparenz und der Berechenbarkeit des MDR-Systems sowie die Zusammenführung der Verantwortung im System über eine zu schaffende Governance-Struktur.

Der BVMed fordert in seinem Positionspapier zur Europawahl am 9. Juni 2024 zudem einen eigenen Gesundheitsausschuss im Europäischen Parlament, um den gestiegenen Stellenwert der Gesundheitsthemen abzubilden. Unter dem Titel „Medizintechnik-Standort Europa stärken“ ist es für den deutschen Medizintechnik-Verband besonders wichtig, die Resilienz des Gesundheitssystems zu stärken und damit die medizinische Versorgung krisenfest zu gestalten.

Source:

BVMed | Bundesverband Medizintechnologie e.V.

Source Fashion targets new sourcing regions (c) Source Fashion by Hyve Group
27.05.2024

Source Fashion targets new sourcing regions

Source Fashion, which takes place at Olympia London from 14th - 16th July 2024, continues to grow its presence of international exhibitors from new sourcing regions, including representation from southeast Asia and Africa.

The first Malaysian manufacturer to be represented at the trade fair is Kualesa Apparel. Kualesa started as a small seed of an idea, with a big ambition and an even bigger purpose. The brand has evolved from a simple set of values to a producer of great-looking and comfortable bamboo apparel that’s challenging fast fashion. Kualesa offer flexible MOQ’s ranging from 250 pieces to high production capacity of 50,000 pieces a month.

Fairs and More Inc from the Philippines returns to the show for a third time, bringing a pavilion of Filipino manufacturers and makers.

The show also welcomes its first ever Nigerian manufacturer, Beyond Clothing. Beyond Clothing is a garment factory, that specialises in crafting premium custom clothing, branded uniforms, corporate uniforms, and sublimated t-shirts. The range also includes promotional apparel, workwear, and PPE personal protective apparel for hospitals.

Source Fashion, which takes place at Olympia London from 14th - 16th July 2024, continues to grow its presence of international exhibitors from new sourcing regions, including representation from southeast Asia and Africa.

The first Malaysian manufacturer to be represented at the trade fair is Kualesa Apparel. Kualesa started as a small seed of an idea, with a big ambition and an even bigger purpose. The brand has evolved from a simple set of values to a producer of great-looking and comfortable bamboo apparel that’s challenging fast fashion. Kualesa offer flexible MOQ’s ranging from 250 pieces to high production capacity of 50,000 pieces a month.

Fairs and More Inc from the Philippines returns to the show for a third time, bringing a pavilion of Filipino manufacturers and makers.

The show also welcomes its first ever Nigerian manufacturer, Beyond Clothing. Beyond Clothing is a garment factory, that specialises in crafting premium custom clothing, branded uniforms, corporate uniforms, and sublimated t-shirts. The range also includes promotional apparel, workwear, and PPE personal protective apparel for hospitals.

Returning to Source Fashion, Texpro Corp (a branch of Kassab Group) from Tunisia has grown rapidly to become a fully integrated apparel manufacturer certified with GOTS, BSCI, BCI, and OCS covering the complete production cycle focusing on sustainability through the process from fabrics to manufacturing, washing and dying. The company specialises in denim and flat garment manufacturing and the product portfolio includes casual dresses, shirts, jackets, pants and coats for men, women and kids. Texpro Corp are increasingly partnering with customers to ensure high consistent quality on the products and invest in innovation to help improve the environmental impact by consistently delivering responsibly produced products.

Visitors will also discover International Trade Center (ITC), who is returning with a pavilion that includes a debut area for Ghanian producers. With manufacturing in Ethiopia, Shints Co Ltd. is a global producer of high-performance outdoor clothing and camping equipment.

A strong contingency from Europe includes over 25 UK exhibitors, representation from France, Italy and Spain, and a selection of Portuguese exhibitors including Ttantos Textiles, FLM Textil, SMSenra and Lagofra.

Nearly 30 countries, including Peru, Cambodia, Pakistan, Hong Kong, Italy, and Greece will be represented. Large pavilions from China, India and Turkey have also been confirmed, as well as Tanzania, Madagascar and Nepal.

More information:
Source Fashion Asia Africa
Source:

Source Fashion by Hyve Group

27.05.2024

In-store Asia 2024 for the 15th time in Mumbai

In-store Asia, a trade fair for retail resources and investments in store design, visual merchandising and in-store marketing on the Indian subcontinent will again be held in Mumbai from 13 to 15 June 2024. Over the course of the 15 years of its existence it has become established as the biggest get-together of retail decision-makers in India. Here, over 4,500 players from retail, consulting and services, manufacturers as well as retail solution providers come together.

Visitors to In-store Asia have the opportunity to discover a wide variety of exhibitors showcasing their products and solutions for the retail sectors including:

In-store Asia, a trade fair for retail resources and investments in store design, visual merchandising and in-store marketing on the Indian subcontinent will again be held in Mumbai from 13 to 15 June 2024. Over the course of the 15 years of its existence it has become established as the biggest get-together of retail decision-makers in India. Here, over 4,500 players from retail, consulting and services, manufacturers as well as retail solution providers come together.

Visitors to In-store Asia have the opportunity to discover a wide variety of exhibitors showcasing their products and solutions for the retail sectors including:

  • Point-of-Purchase (POP) displays and interactive flatscreens
  • Visual Merchandising (VM) and store fittings
  • Signage and graphic design solutions
  • Retail technologies for improving customer retention
  • Tailor-made store design services
  • Start-up initiatives for the retail sector

The 2-day conference at In-store Asia provides a platform for discussions about current retail trends in India and the world over. More than 40 key speakers from India and abroad will share their forecasts, latest trends and use cases on the topics of retail markets, retail experience design, sustainability, visual merchandising, retail technology and store fitting under the inspiring motto “Connected, Collaborative, Conscious”.

Highlights at the trade fair amongst others include the VM&RD Retail Design Awards and the VM Challenge, two events that honour special achievements and innovations in visual merchandising and store fitting. The VM&RD Retail Design Awards acknowledge outstanding store fitting projects in a total of 24 categories. The VM Challenge is a unique live window display contest for the visual merchandising community where six teams compete to dress a window on a given theme.

Source:

Messe Düsseldorf GmbH

Project kick-off Photo Euratex
24.05.2024

New Project to promote Social Partnerships in the European Textiles and Clothing Industry

Supported by the European Commission, EURATEX and industriAll Europe have launched Stitch Together: a new Europe-wide two-year project to promote social partnerships in the European textiles and clothing Industry.

Stitch Together recognises the industry's need to adapt to global competition, eco-friendly practices, and technological advancements, while ensuring decent working conditions and quality social dialogue. The project will foster constructive dialogue between employer and trade unions in seven countries: Belgium, France, Italy, Poland, Portugal, Spain and Türkiye. Through seminars and capacity-building workshops, the project aims to enhance the capacity of social partners and empower them to engage in national and European-level social dialogues. Furthermore, the project seeks to increase social partner involvement in EU policy-making contributing to the development of sustainable and circular practices in the industry.

Supported by the European Commission, EURATEX and industriAll Europe have launched Stitch Together: a new Europe-wide two-year project to promote social partnerships in the European textiles and clothing Industry.

Stitch Together recognises the industry's need to adapt to global competition, eco-friendly practices, and technological advancements, while ensuring decent working conditions and quality social dialogue. The project will foster constructive dialogue between employer and trade unions in seven countries: Belgium, France, Italy, Poland, Portugal, Spain and Türkiye. Through seminars and capacity-building workshops, the project aims to enhance the capacity of social partners and empower them to engage in national and European-level social dialogues. Furthermore, the project seeks to increase social partner involvement in EU policy-making contributing to the development of sustainable and circular practices in the industry.

Source:

Euratex

24.05.2024

Polartec launches ‘Beyond Begins Today’ Series

Polartec, a Milliken & Company brand and the premium creator of innovative and more sustainable textile solutions, unveils the first of three short films which comprise the company’s multifaceted Beyond Begins Today campaign. Featuring Eva Karlsson (CEO, Houdini), Chris Parkes (Natural World Photographer), and Karen Beattie (Director of Product Management, Polartec), the first chapter explores our Planet and the intrinsic value of our natural world.

As a global initiative through which Polartec aims to raise awareness and unity around important universal themes including sustainability, diversity and positive change, Beyond Begins Today leverages static and multimedia content published on multiple touchpoints and channels throughout the year. Chapter 1: the Planet, is the first of three chapters with the second and third chapters dedicated to Product and People respectively.

Polartec, a Milliken & Company brand and the premium creator of innovative and more sustainable textile solutions, unveils the first of three short films which comprise the company’s multifaceted Beyond Begins Today campaign. Featuring Eva Karlsson (CEO, Houdini), Chris Parkes (Natural World Photographer), and Karen Beattie (Director of Product Management, Polartec), the first chapter explores our Planet and the intrinsic value of our natural world.

As a global initiative through which Polartec aims to raise awareness and unity around important universal themes including sustainability, diversity and positive change, Beyond Begins Today leverages static and multimedia content published on multiple touchpoints and channels throughout the year. Chapter 1: the Planet, is the first of three chapters with the second and third chapters dedicated to Product and People respectively.

More information:
Polartec Beyond Begins Today Films
Source:

Polartec

24.05.2024

Fashion for Good: Sorting for Circularity USA report

Fashion for Good launches the Sorting for Circularity USA report unveiling significant findings from the project. A first of its kind in the US, the report delves into consumer disposal behaviour, textile waste composition, and the potential for fibre-to-fibre recycling within the country. It provides insights for making informed decisions for further investments, infrastructure development and the next steps towards circularity.

The U.S. Textile Waste Landscape
The United States is a global leader in textile consumption and waste generation, positioning itself as one of the largest sources of secondary raw materials for post-consumer textile feedstock. Despite this, only 15% of the textile waste generated in the US is currently recovered, with 85% ending up in landfills or incinerators.

With the impending policies in the European Union and certain American states, alongside commitments from both public and private sectors to promote fibre-to-fibre recycling, there is a growing demand for infrastructure related to post-consumer textile collection, sorting, and recycling.

Fashion for Good launches the Sorting for Circularity USA report unveiling significant findings from the project. A first of its kind in the US, the report delves into consumer disposal behaviour, textile waste composition, and the potential for fibre-to-fibre recycling within the country. It provides insights for making informed decisions for further investments, infrastructure development and the next steps towards circularity.

The U.S. Textile Waste Landscape
The United States is a global leader in textile consumption and waste generation, positioning itself as one of the largest sources of secondary raw materials for post-consumer textile feedstock. Despite this, only 15% of the textile waste generated in the US is currently recovered, with 85% ending up in landfills or incinerators.

With the impending policies in the European Union and certain American states, alongside commitments from both public and private sectors to promote fibre-to-fibre recycling, there is a growing demand for infrastructure related to post-consumer textile collection, sorting, and recycling.

Addressing Data GPS
In the pursuit of establishing a functional reverse supply chain and the necessary infrastructure, two critical areas lack data  – consumer disposal behaviour, and material characteristics of post-consumer textiles. The Sorting for Circularity USA project addressed these gaps through a comprehensive national consumer survey and waste composition analysis.

The survey revealed that 60% of respondents divert textiles, while 4% discard them, driven primarily by factors such as condition and fit. On the other hand, the waste composition analysis unveiled that over 56% of post-consumer textiles are suitable for fibre-to-fibre recycling, with cotton and polyester being the most prevalent fibre types, indicating a substantial potential for these textiles to be used as feedstock for mechanical and chemical recycling processes.

The project revealed a $1.5 billion opportunity for fibre-to-fibre recycling by redirecting non-rewearable textiles from landfills and incinerators to recycling streams. The report outlines growth strategies for the US textile recycling industry, emphasising enhanced financial value through efficiency improvements, increased commodity valuation, and policy mechanisms like extended producer responsibility schemes. Collaboration among stakeholders is crucial, including brands, government, retailers, consumers, collectors, sorters, recyclers, and financial institutions, to promote circularity, invest in research and development, and advocate for supportive policies and incentives to drive technological innovation. This redirection of textiles towards recycling underscores the substantial economic potential of embracing circularity in the textile industry.
 
There is an opportunity to build on these insights and assess the feasibility of different sorting business models and (semi) automated sorting technologies to create a demo facility suitable for closed-loop textile recycling. Ultimately, evaluating the commercial and technical feasibility of a semi-automated sorting process and identifying investment opportunities to scale solutions nationwide.

TrusTrace launches Playbook for fashion industry (c) TrusTrace
24.05.2024

TrusTrace launches Playbook for fashion industry

TrusTrace, a global SaaS company with a market-leading platform for supply chain traceability and compliance in fashion and retail, announced the launch of its third playbook entitled, “Unlocking DPP: The Why, What and How of Digital Product Passports.”

Unveiled at the Global Fashion Summit in Copenhagen, the playbook offers a guide for fashion industry professionals grappling with the data collection and implementation of the widely anticipated Digital Product Passport, which will come into force in the European Union between 2026-2030. The book busts some common myths and misconceptions about the DPP, and offers a data protocol for brands to follow to start collecting DPP data and setting up their digital systems for DPP implementation.

TrusTrace, a global SaaS company with a market-leading platform for supply chain traceability and compliance in fashion and retail, announced the launch of its third playbook entitled, “Unlocking DPP: The Why, What and How of Digital Product Passports.”

Unveiled at the Global Fashion Summit in Copenhagen, the playbook offers a guide for fashion industry professionals grappling with the data collection and implementation of the widely anticipated Digital Product Passport, which will come into force in the European Union between 2026-2030. The book busts some common myths and misconceptions about the DPP, and offers a data protocol for brands to follow to start collecting DPP data and setting up their digital systems for DPP implementation.

The guide, which has been authored by journalist Brooke Roberts-Islam, opens with ‘The Why’ of the DPP, breaking down the complex set of incoming EU legislation, and explaining why DPP is an essential tool for achieving the EU’s legally-binding commitment to reach net-zero greenhouse gas emissions by 2050. The guide highlights the significant data gaps and how the DPP will address these by collecting and sharing circularity data.

‘The What’ section explains the three core components of the DPP: product data, unique identifiers and the required interoperable IT system (for decentralized data sharing). This section also offers a breakdown of who and what is in scope, along with the required data systems. ‘The When’ offers all brands an essential overview of the DPP timeline and requirements for textile products under the ESPR.

‘The How’ provides brands with the essential steps to successfully collect data and implement a DPP scheme. The insights in this chapter are derived from the Trace4Value project, a live DPP pilot led by TrusTrace to test an end-to-end DPP data and system infrastructure for textile products entering the EU market. The pilot cohort embedded DPP carriers with live data into selected Kappahl and Marimekko products, which launched on the market in early 2024.

Source:

TrusTrace

24.05.2024

Tarifgespräche für Textilregion Nord-Ost ergebnislos vertagt

„Die IG Metall wollte in der zweiten Runde keinen Abschluss.“ Diese Bilanz zog der Vorsitzende des Tarif- und Sozialausschusses der Arbeitgeberseite, André Lang.

Bereits in der ersten Tarifrunde am 8. Mai 2024 sei den Arbeitnehmern ein konkretes Einstiegsangebot unterbreitet worden. Dieses beinhaltete u. a. Tariferhöhungen von 7,8 Prozent in 24 Monaten, eine überproportionale Steigerung der Ausbildungsvergütung und eine Erhöhung der Jahressonderzahlung. Die Zahlung einer Inflationsausgleichsprämie sei ebenso Teil des Angebotes gewesen und eine Fortführung der Altersteilzeitregelung mit höherer Flexibilität vorgeschlagen worden.

Die Aussprache dazu sollte in der zweiten Verhandlungsrunde erfolgen. Im Rahmen dieser habe die IG Metall stattdessen mit gänzlich neuen Forderungen nach einer Prozessvereinbarung eröffnet. Hierauf reagierte die Arbeitgeberseite mit einem angepassten Angebot, welches insbesondere eine Entgeltsteigerung ab dem 1. Juni 2024 beinhaltete. Auch dazu konnte keine Einigung erzielt werden.

„Die IG Metall wollte in der zweiten Runde keinen Abschluss.“ Diese Bilanz zog der Vorsitzende des Tarif- und Sozialausschusses der Arbeitgeberseite, André Lang.

Bereits in der ersten Tarifrunde am 8. Mai 2024 sei den Arbeitnehmern ein konkretes Einstiegsangebot unterbreitet worden. Dieses beinhaltete u. a. Tariferhöhungen von 7,8 Prozent in 24 Monaten, eine überproportionale Steigerung der Ausbildungsvergütung und eine Erhöhung der Jahressonderzahlung. Die Zahlung einer Inflationsausgleichsprämie sei ebenso Teil des Angebotes gewesen und eine Fortführung der Altersteilzeitregelung mit höherer Flexibilität vorgeschlagen worden.

Die Aussprache dazu sollte in der zweiten Verhandlungsrunde erfolgen. Im Rahmen dieser habe die IG Metall stattdessen mit gänzlich neuen Forderungen nach einer Prozessvereinbarung eröffnet. Hierauf reagierte die Arbeitgeberseite mit einem angepassten Angebot, welches insbesondere eine Entgeltsteigerung ab dem 1. Juni 2024 beinhaltete. Auch dazu konnte keine Einigung erzielt werden.

Die Fortführung der Verhandlung wurde auf den 7. Juni 2024 vertagt. Damit habe die IG Metall die Möglichkeit vertan, noch in der Friedenspflicht einen erfolgreichen Abschluss der Tarifverhandlungen zu erreichen und die Entgelte zum frühestmöglichen Zeitpunkt, bereits im Juni 2024, zu steigern, so der Textilverband.

Die wirtschaftliche Lage der Nord-Ostdeutschen Textil- und Bekleidungsindustrie ist weiter äußerst angespannt. Insbesondere die Produktionsunternehmen leiden unter einem nie dagewesenen Kostendruck bei Energie, Rohstoffen und Personal. Sie stehen vor der Situation, in Deutschland nicht mehr wettbewerbsfähig produzieren zu können.

More information:
Tarifverhandlungen IG Metall vti
Source:

Verband der Nord-Ostdeutschen Textil- und Bekleidungsindustrie e. V. (vti)

23.05.2024

Südwesttextil kritisiert Aussagen von Bundeskanzler Olaf Scholz zum Mindestlohn

Der Beschluss zur Einführung des Mindestlohns jährt sich 2024 zum zehnten Mal. Die vom Gesetzgeber eingerichtete unabhängige Mindestlohnkommission, bestehend aus Vertretern der Sozialpartner sowie zwei beratenden Mitgliedern aus der Wissenschaft, hatte zuletzt im Juni 2023 eine Erhöhung des gesetzlichen Mindestlohns auf 12,41 Euro brutto je Zeitstunde in diesem Jahr und auf 12,82 Euro zum 1. Januar 2025 beschlossen.

Zuvor war 2021 eine einmalige Erhöhung des Mindestlohns auf 12 Euro per Gesetz durch den Koalitionsvertrag der Ampelregierung festgelegt worden. Etwaige weitere Erhöhungsschritte würden im Anschluss von der unabhängigen Mindestlohnkommission befunden.

Der Beschluss zur Einführung des Mindestlohns jährt sich 2024 zum zehnten Mal. Die vom Gesetzgeber eingerichtete unabhängige Mindestlohnkommission, bestehend aus Vertretern der Sozialpartner sowie zwei beratenden Mitgliedern aus der Wissenschaft, hatte zuletzt im Juni 2023 eine Erhöhung des gesetzlichen Mindestlohns auf 12,41 Euro brutto je Zeitstunde in diesem Jahr und auf 12,82 Euro zum 1. Januar 2025 beschlossen.

Zuvor war 2021 eine einmalige Erhöhung des Mindestlohns auf 12 Euro per Gesetz durch den Koalitionsvertrag der Ampelregierung festgelegt worden. Etwaige weitere Erhöhungsschritte würden im Anschluss von der unabhängigen Mindestlohnkommission befunden.

Dass sich Bundeskanzler Olaf Scholz nun öffentlich für die Erhöhung des Mindestlohns auf 14 und im nächsten Schritt auf 15 Euro ausspricht, sieht Südwesttextil als Wirtschafts- und Arbeitgeberverband der baden-württembergischen Textil- und Bekleidungsindustrie kritisch. Hauptgeschäftsführerin Edina Brenner: „Die Mindestlohnkommission ist mit einer Gesamtabwägung der Höhe des Mindestlohns beauftragt, die neben dem Mindestschutz von Arbeitnehmenden auch faire und funktionierende Wettbewerbsbedingungen sowie die Gefährdung von Beschäftigung berücksichtigen soll. Die Unabhängigkeit dieser Abwägung und die gesetzlich festgelegte Struktur sollten nicht beeinflusst und die Tarifautonomie nicht gefährdet werden.“

Source:

Verband der Südwestdeutschen Textil- und Bekleidungsindustrie Südwesttextil e.V.

Jubiläum FTB Foto Hochschule Niederrhein. Feierten das 15-jährige Bestehen des Forschungsinstituts für Textil und Bekleidung an der HSNR (von links): Markus Schmitz (Vorsitzender des Fördervereins), Felix Heinrichs (Oberbürgermeister Mönchengladbach), Dr. Thomas Grünewald (Präsident der HSNR, Dr. Christian Feiler (Ministerium für Wirtschaft, Industrie, Klimaschutz und Energie des Landes NRW), Prof. Dr. Lutz Vossebein (Dekan des Fachbereichs Textil- und Bekleidungstechnik), Detlef Braun (Textilakademie), Prof. Dr. Maike Rabe (Institutsleiterin, hier mit dem Outfit „TO APPEAR AS WE PLEASE“ der Absolventin Nadine Gottwald), Prof. Dr. Rudolf Voller (ehemaliger Dekan des Fachbereichs) und Prof. Dr. Marie-Louise Klotz (ehemalige Dekanin des Fachbereichs).
23.05.2024

15 Jahre Textil-Institut der HSNR

Das Forschungsinstitut für Textil und Bekleidung (FTB) der Hochschule Niederrhein steht seit 2009 für Forschung: von der Kompetenzplattform mit wenigen Mitarbeitenden zum eigenständigen Institut mit rund 40 Beschäftigten.
 
Die Hochschule feierte das 15-jährige Jubiläum unter dem Motto „Forschung, die anzieht!“ mit rund 150 Gäste und Partner, die den Werdegang des FTB von der Gründungszeit bis heute begleitet haben.
 

Das Forschungsinstitut für Textil und Bekleidung (FTB) der Hochschule Niederrhein steht seit 2009 für Forschung: von der Kompetenzplattform mit wenigen Mitarbeitenden zum eigenständigen Institut mit rund 40 Beschäftigten.
 
Die Hochschule feierte das 15-jährige Jubiläum unter dem Motto „Forschung, die anzieht!“ mit rund 150 Gäste und Partner, die den Werdegang des FTB von der Gründungszeit bis heute begleitet haben.
 
Das FTB war eines der ersten gegründeten Institute an der HSNR. Hier setzen Lehrende, Studierende und Forschende ihr Wissen in die Praxis um: Mit Hilfe der modernen Ausstattung und Maschinen bietet es optimale Bedingungen für Versuchsreihen, um an Lösungen für bestimmte Fragestellungen zu arbeiten. Themen entlang der gesamten textilen Verarbeitungskette einschließlich Recycling am Produktebensende, in die alle Lehrenden des Fachbereichs eng miteinbezogen werden, können hier umgesetzt werden. Groß geschrieben wird auch die Zusammenarbeit mit anderen Instituten und Hochschulen. Davon profitieren in besonderem Maße die Studierenden der unterschiedlichen Studiengänge wie Textil- Bekleidungstechnik, Design-Ingenieur oder Textile and Clothing Management.
 
Studierende früh an komplexe Probleme und Forschungsaufgaben heranzuführen, war immer ein Ziel der HSNR. Einen wichtigen Meilenstein erreichte der Fachbereich Anfang der 2000er Jahre mit neuen Prüfungsordnungen für Bachelor- und Masterstudiengänge in deutscher und englischer Sprache.
 
Um sich von den bisherigen Diplomstudiengängen stärker abzugrenzen, sollte die Forschung mehr Gewicht bekommen. 2009 wurde schließlich aus einer Kompetenzplattform ein eigenständiges Forschungsinstitut.
 
Die Aufnahme des FTB in das Forschungskuratorium Textil war ein Türöffner, der die Bewerbung um Forschungsprojekte bei der Industriellen Gemeinschaftsforschung (IGF) ermöglichte. Mit den ersten IGF-Projekten kamen auch der Erfolg bei anderen Förderrichtlinien und der Ausbau der Industriekooperationen.
 
Seitdem hat sich das Institut zu einer festen Größe in der Textilforschung im In- und Ausland entwickelt und beschäftigt heute rund 40 Forschende sowie in jedem Semester rund 30 Studierende.
 

Source:

Hochschule Niederrhein

LEIBINGER gewinnt „German Innovation Award“ (c) Paul Leibinger GmbH & Co. KG
Christina Leibinger, CEO bei LEIBINGER, und Jan van het Reve, COO, nahmen den German Innovation Award persönlich entgegen.
22.05.2024

LEIBINGER gewinnt „German Innovation Award“

Der Rat für Formgebung hat den innovativen, leistungsstarken Industriedrucker IQJET von LEIBINGER am 14. Mai in Berlin mit dem German Innovation Award in Gold prämiert. Darüber hinaus wurde der Spezialist für Kennzeichnungssysteme als Innovator des Jahres 2024 ausgezeichnet.

Die interdisziplinäre Fachjury des Rats für Formgebung zeichnete IQJET in der Kategorie „Excellence in Business to Business: Machines & Engineering“ mit dem German Innovation Award in Gold aus. Der Preis wird anhand von Kriterien wie Nachhaltigkeit, Qualität und Wirtschaftlichkeit für herausragende Produkte, Projekte und Pionierleistungen vergeben. An dem festlichen Event im Berliner Futurium nahmen rund 300 Gäste aus Politik, Wirtschaft und Medien teil.

Der Rat für Formgebung hat den innovativen, leistungsstarken Industriedrucker IQJET von LEIBINGER am 14. Mai in Berlin mit dem German Innovation Award in Gold prämiert. Darüber hinaus wurde der Spezialist für Kennzeichnungssysteme als Innovator des Jahres 2024 ausgezeichnet.

Die interdisziplinäre Fachjury des Rats für Formgebung zeichnete IQJET in der Kategorie „Excellence in Business to Business: Machines & Engineering“ mit dem German Innovation Award in Gold aus. Der Preis wird anhand von Kriterien wie Nachhaltigkeit, Qualität und Wirtschaftlichkeit für herausragende Produkte, Projekte und Pionierleistungen vergeben. An dem festlichen Event im Berliner Futurium nahmen rund 300 Gäste aus Politik, Wirtschaft und Medien teil.

Industriedrucker IQJET
Überall, wo produziert und verpackt wird, spielt Kennzeichnung eine entscheidende Rolle. Die aufgedruckten Informationen sorgen für die zuverlässige Einhaltung gesetzlicher Vorgaben, ermöglichen eine lückenlose Nachverfolgung entlang der gesamten Wertschöpfungskette und erzeugen Transparenz sowie Interaktionsmöglichkeiten für die Verbraucher. Mit dem neuen Industriedrucker IQJET revolutioniert LEIBINGER den kontinuierlichen Tintenstrahldruck (Continuous Inkjet Printing, CIJ) und bietet Anwendern aus zahlreichen Branchen eine optimale Lösung zur Kennzeichnung ihrer Produkte.

IQJET druckt zum Beispiel Texte, Logos und Codes auf eine Vielzahl von Oberflächen wie Textilien, Kunststoff, Glas und Papier. Die Geräte sorgen für hohe Leistung, Druckqualität und Effizienz bei durchgehender Verfügbarkeit ohne Reinigungsaufwand. Anwender profitieren von der „Plug&Print“-Funktionalität, einfachen Bedienung sowie fünf Jahren wartungsfreiem Betrieb. Im Vergleich zu herkömmlichen Druckern senkt IQJET die Betriebskosten um bis zu 30 Prozent. Darüber hinaus optimieren Unternehmen ihren ökologischen Fußabdruck durch den geringen Energie-, Tinten- und Lösemittelverbrauch.

Source:

Paul Leibinger GmbH & Co. KG

Re:claim
Re:claim project - school blazer
21.05.2024

A circular school blazer

Vision and technology are the key ingredients of a ground-breaking school blazer that is showing how businesses can move to a circular textiles economy.  
 
While many brands are grappling with the complexities of inevitable legislation and engrained business models, leading school uniform producer, David Luke, has launched a fully recyclable ‘circular’ school blazer that is designed to be recycled through Project Re:claim, the world’s first commercial-scale polyester recycling plant.
 
Project Re:claim is a joint venture between the UK’s largest charity textile collector, The Salvation Army, and leading circularity specialists Project Plan B. The plant opened in the UK in January 2024, and presents huge opportunities for brands to transition to textile-to-textile manufacturing models.
 

Vision and technology are the key ingredients of a ground-breaking school blazer that is showing how businesses can move to a circular textiles economy.  
 
While many brands are grappling with the complexities of inevitable legislation and engrained business models, leading school uniform producer, David Luke, has launched a fully recyclable ‘circular’ school blazer that is designed to be recycled through Project Re:claim, the world’s first commercial-scale polyester recycling plant.
 
Project Re:claim is a joint venture between the UK’s largest charity textile collector, The Salvation Army, and leading circularity specialists Project Plan B. The plant opened in the UK in January 2024, and presents huge opportunities for brands to transition to textile-to-textile manufacturing models.
 
David Luke’s circular blazer has been introduced to the brand’s successful Eco-uniform range which has sold over 1.7 million Eco-blazers in the last decade. Up until 2023, David Luke’s Eco-blazer, like many recycled garments, has been made from recycled plastic bottles. But the company has been working with Tim Cross, CEO of Project Plan B and the Circular Textiles Foundation, to bring the 100% recyclable blazer to market.
 
Tim Cross said: “David Luke has grasped the opportunity to embed 100% recyclable and 100% recycled garments into their range, starting with the school blazer. We now have the technology to enable their blazers to be recycled without any separation of the garment, making it an efficient recycling process. The team at David Luke has worked tirelessly with their manufacturers to create a blazer that does not compromise on design or quality, and yet is much kinder to the environment.”
 
Every detail from the lining, buttons and zips to the inter-linings and adhesives, has been re-thought and re-designed to meet the demands of an everyday school blazer and to recycle the garment once it reaches its end-of-life. Up until now, when the blazers have eventually been handed down to siblings, or given to the local charity shop, there had been no end-of-life solution for polyester garments apart from incineration. Now, Project Re:claim can recycle the blazer to produce polyester pellets, which are then spun into yarn to be used for future David Luke circular blazers.
 
Cross continues: “David Luke has the vision to create a fully circular range, and we have the potential to supply recycled content. The possibilities are infinite in terms of the future of garment design and manufacturing.”
 
Kathryn Shuttleworth, Chief Executive of David Luke, said: “It is a natural next step for us to transition to a textile-to-textile model. We have been producing garments using recycled plastic bottles for 15 years, but we have always had an eye on developments in textile recycling and solutions for end-of-life garments.”
 
In 2020, David Luke was awarded the Queen’s award for Enterprise for Sustainable Development and in January 2023 the David Luke circular blazer achieved Circular Foundation Textile certification.
 
Shuttleworth added: “Our focus will always be on those essential ingredients for parents and children - style, durability and affordability. But we have a responsibility to change our business model to better protect children’s future and the environment. It has become our obsession to make uniforms that meet our customers’ demands. We are really excited about the future as we continue to develop our range.”
 
Majonne Frost, Head of Environment and Sustainability for Salvation Army Trading Company, said: “Our vision is to enable companies to produce uniforms, corporate wear, fashion garments and textile ranges using recycled polyester.  We have the infrastructure to collect donations at scale and we now need companies to step up. This is an opportunity for companies to make a commitment to significantly reduce their environmental impact, and David Luke are showing us how that is possible.”

More information:
uniforms Re:claim
Source:

wearepr / Re:claim

Südwesttextil-Hauptgeschäftsführerin Edina Brenner, Südwesttextil-Vorstand Jochen Eckhold, Ministerin der Justiz und für Migration Marion Gentges und Südwesttextil Präsident Arved H. Westerkamp. (v.l.n.r.) Foto © Ministerium der Justiz und für Migration Baden-Württemberg
Südwesttextil-Hauptgeschäftsführerin Edina Brenner, Südwesttextil-Vorstand Jochen Eckhold, Ministerin der Justiz und für Migration Marion Gentges und Südwesttextil Präsident Arved H. Westerkamp. (v.l.n.r.)
21.05.2024

Fachkräfteeinwanderung: Südwesttextil für baldige Einrichtung einer Landesagentur

Im Gespräch mit Marion Gentges, Ministerin der Justiz und für Migration, plädierte Südwesttextil für eine zeitnahe Umsetzung der Landesagentur für Zuwanderung von Fachkräften (LZF).

Südwesttextil begrüßte im Rahmen des Austauschs mit Marion Gentges, Ministerin der Justiz und für Migration, die Einrichtung einer Landesagentur für Zuwanderung von Fachkräften.

Ministerin der Justiz und für Migration Marion Gentges: „Wir werden eine Landesagentur für die Zuwanderung von Fachkräften einrichten als Angebot an unsere Wirtschaft und Entlastung für die Ausländerbehörden, damit wir kürzere Verfahren und effizientere Prozesse bei der Fachkräfteeinwanderung kriegen. Diese Stelle wird eine landesweite Zuständigkeit haben und Unternehmen, die vor Ort keinen speziellen Ansprechpartner haben, als spezialisierte Anlaufstelle zur Verfügung stehen. Unternehmen, die bereits enge Anbindungen und gute Prozesse mit der Ausländerbehörde vor Ort etabliert haben, können sich aber natürlich auch weiterhin dorthin wenden.“  

Im Gespräch mit Marion Gentges, Ministerin der Justiz und für Migration, plädierte Südwesttextil für eine zeitnahe Umsetzung der Landesagentur für Zuwanderung von Fachkräften (LZF).

Südwesttextil begrüßte im Rahmen des Austauschs mit Marion Gentges, Ministerin der Justiz und für Migration, die Einrichtung einer Landesagentur für Zuwanderung von Fachkräften.

Ministerin der Justiz und für Migration Marion Gentges: „Wir werden eine Landesagentur für die Zuwanderung von Fachkräften einrichten als Angebot an unsere Wirtschaft und Entlastung für die Ausländerbehörden, damit wir kürzere Verfahren und effizientere Prozesse bei der Fachkräfteeinwanderung kriegen. Diese Stelle wird eine landesweite Zuständigkeit haben und Unternehmen, die vor Ort keinen speziellen Ansprechpartner haben, als spezialisierte Anlaufstelle zur Verfügung stehen. Unternehmen, die bereits enge Anbindungen und gute Prozesse mit der Ausländerbehörde vor Ort etabliert haben, können sich aber natürlich auch weiterhin dorthin wenden.“  

Arved H. Westerkamp, Präsident von Südwesttextil, unterstrich im Austausch mit der Ministerin: „Die hohe Relevanz ausländischer Fachkräfte ist für uns unbestritten. Die Textil- und Bekleidungsindustrie macht bereits heute Gebrauch von den Möglichkeiten des Fachkräfteeinwanderungsgesetzes, denn der Fachkräftemangel stellt eine Herausforderung für ein verstärktes Wachstum in der Branche dar.“ Allerdings seien die gesetzlichen Vorgaben nach wie vor zu komplex für den betrieblichen Alltag, berichtet Arved H. Westerkamp. Die Industrie signalisiere Bereitschaft, in der nahen Kooperation mit den relevanten Behörden einen Beitrag zur Beschleunigung der Verfahren in der Übernahme von beratenden Aufgaben zu leisten. Wichtig ist dabei auch die Digitalisierung der Prozesse und die ausreichende Ausstattung der LZF von Beginn an.

„Die Realisierung eines koordinierenden Ansprechpartners für den gesamten Einwanderungsprozess nach dem Motto 'one face to the customer', gebündelt mit einer digitalen Plattform zur Überprüfung des Verfahrensstands bei der Fachkräfteeinwanderung, wäre für die Fachkraft und uns als Unternehmen äußerst hilfreich“, ergänzt Jochen Eckhold, Mitglied des Vorstands von Südwesttextil, die Vorstellung von einem LZF aus Unternehmensperspektive.

Die Bündelung der Kompetenzen in einer zentralen Organisation wäre ein Fortschritt gegenüber der aktuellen Situation. „Die Einbeziehung der Textil- und Bekleidungsindustrie in die Gestaltung und Umsetzung der LZF ist ausdrücklich gewünscht“, betonte Südwesttextil-Hauptgeschäftsführerin Edina Brenner abschließend während des Treffens mit der Justizministerin.

Südwesttextil hat seinen Standpunkt zur Fachkräfteeinwanderung in einem Positionspapier mit zahlreichen Beispielen zum Status Quo in der baden-württembergischen Textil- und Bekleidungsindustrie dargelegt.

Source:

Verband der Südwestdeutschen Textil- und Bekleidungsindustrie Südwesttextil e.V.

17.05.2024

BTE-Publikation: Warenbewertung und Teilwert-Abschreibung im Outfit-Handel

Während sich die ersten Unternehmen bereits mit der Warenbewertung für den Jahresabschluss 2023 beschäftigen, arbeiten andere noch an der Schlussabrechnung der Überbrückungshilfe. Diese muss bekanntlich bis 30. September 2024 eingereicht werden. Wird die Frist versäumt, müssen die Hilfen zurückgezahlt werden!
 
Sowohl beim normalen Jahresabschluss als auch bei der Schlussabrechnung der Überbrückungshilfe stellt sich gleichermaßen die Frage nach einer angemessenen Warenbewertung und deren stichhaltiger Begründung. Über die allgemeinen Bewertungsfragen hinaus besteht zudem das Problem, wie die Corona-Überbrückungshilfe zu berücksichtigen ist, bei der Warenwertverluste den erstattbaren Fixkosten zugerechnet werden konnten.
 

Während sich die ersten Unternehmen bereits mit der Warenbewertung für den Jahresabschluss 2023 beschäftigen, arbeiten andere noch an der Schlussabrechnung der Überbrückungshilfe. Diese muss bekanntlich bis 30. September 2024 eingereicht werden. Wird die Frist versäumt, müssen die Hilfen zurückgezahlt werden!
 
Sowohl beim normalen Jahresabschluss als auch bei der Schlussabrechnung der Überbrückungshilfe stellt sich gleichermaßen die Frage nach einer angemessenen Warenbewertung und deren stichhaltiger Begründung. Über die allgemeinen Bewertungsfragen hinaus besteht zudem das Problem, wie die Corona-Überbrückungshilfe zu berücksichtigen ist, bei der Warenwertverluste den erstattbaren Fixkosten zugerechnet werden konnten.
 
Grundsätzlich beruhen Konflikte zwischen Einzelhändlern und Finanzämtern darauf, dass eine niedrige Bewertung des aktuellen Warenbestandes zu einer vorübergehenden Schmälerung des Gewinns und somit auch der Steuerlast führt. Zusätzlich kommt ggf. noch die Frage hinzu, inwieweit auch die Höhe der Überbrückungshilfe für Warenverluste angemessen war. Bekanntermaßen gibt es – im Gegensatz zum Anlagevermögen – keine klar fixierten Richtwerte für die Abschriftenhöhe bei Kleidung, Schuhen und Accessoires/Lederwaren, so dass Finanzbehörden bei hohen Abschriften seitens des Modehandels häufig misstrauisch sind.
 
Andererseits schreibt das HGB allen Kaufleuten eine generell vorsichtige Bewertung ihrer Situation vor. Hinzu kommt auf beiden Seiten oftmals strukturelles Unwissen, z. B. über die modische Aktualität von Artikeln bei den Finanzbehörden oder die tatsächlichen Auswirkungen von Bewertungs-Entscheidungen auf Handelsseite. So führt ein generell überhöhter Ansatz bei den Teilwertabschreibungen z. B. nur einmalig zu Steuervorteilen.
 
Um Unternehmen des Bekleidungs-, Schuh- und Lederwarenhandels, aber auch Steuerberatern und Finanzbehörden verständliche Anhaltspunkte für eine objektive und nachvollziehbare Warenbewertung zu geben, hat der BTE im Herbst 2021 die Publikation „Warenbewertung und Teilwert-Abschreibung im Outfit-Handel – gesetzliche Grundlagen, Inventur- und Bewertungsverfahren, Auswirkungen, Praxisbeispiele“ erstellt. Auf 84 Seiten werden, ausgehend von den handels- und steuerrechtlichen Grundlagen sowie geltenden Bewertungsprinzipien, die folgenden Punkte praxisnah und anhand vieler Beispiele ausführlich dargestellt:
 

  • mögliche Inventur- und Bewertungsverfahren
  • Besonderheiten und Kriterien der Warenbewertung im Outfithandel
  • Teilwertabschläge in der Praxis nach Teilbranchen (DOB, HAKA, KIKO, Wäsche/Strümpfe, Heim- und Haustextilien, Sport, Schuhe)
  • Auswirkungen von Teilwertabschriften und Inventurdifferenzen auf GuV und Bilanz
  • Maßnahmen zur Durchsetzung von Teilwertabschlägen gegenüber dem Finanzamt

Ein Musterbrief an das Finanzamt mit konkreten Empfehlungen zur realistischen Höhe von Teilwertabschlägen für einzelne Artikel der Outfitbranche – mit und ohne Berücksichtigung eines Corona-Effektes – rundet die Publikation ab. Autoren dieses Leitfadens sind die Unternehmensberater Peter Anklam und Ulf Heitmann.
 
Hinweis: Der Titel aus der Fachreihe BTE-Praxiswissen Textil, Schuhe, Lederwaren kann bestellt werden im BTE-Webshop unter www.bte.de (Rubrik: Publikationen), wo auch das Inhaltsverzeichnis und Leseproben einsehbar sind. Oder per E-Mail an itebestellungen@bte.de. Preis: 45,79 Euro zzgl. Versand für die Print-Version bzw. 42,06 Euro für die PDF-Variante; jeweils zzgl. 7% MwSt. EHV-Mitglieder erhalten unter Angabe ihrer EHV-Mitgliedsnummer einen Nachlass in Höhe von 20 Prozent!

Source:

BTE Handelsverband Textil Schuhe Lederwaren

DECATHLON investiert in Textilrecycling-Startup Recyc’Elit (c) Decathlon
17.05.2024

DECATHLON investiert in Textilrecycling-Startup Recyc’Elit

  • DECATHLON investiert in Textilrecycling-Startup Recyc’Elit.
  • Als Hersteller von Sportartikeln unterstützt das Unternehmen Start-ups, die die Kreislaufwirtschaft in der Textilindustrie vorantreiben wollen.

Recyc’Elit wurde 2020 in Lyon (Frankreich) von den Brüdern und promovierten Wissenschaftlern Karim und Raouf Medimagh gegründet. Sie entwickelten eine Technologie zur Materialtrennung, um recycelten Polyester, Elasthan und Polyamid zu gewinnen. Mit einem ersten Prototyp, der 2025 gebaut werden soll, verfolgt das Start-up das Ziel, Textilabfalldurch einen chemischen Recyclingprozess wieder in den Produktionskreislauf einzubinden, was in einer Vielzahl von Branchen Anwendung finden kann.

  • DECATHLON investiert in Textilrecycling-Startup Recyc’Elit.
  • Als Hersteller von Sportartikeln unterstützt das Unternehmen Start-ups, die die Kreislaufwirtschaft in der Textilindustrie vorantreiben wollen.

Recyc’Elit wurde 2020 in Lyon (Frankreich) von den Brüdern und promovierten Wissenschaftlern Karim und Raouf Medimagh gegründet. Sie entwickelten eine Technologie zur Materialtrennung, um recycelten Polyester, Elasthan und Polyamid zu gewinnen. Mit einem ersten Prototyp, der 2025 gebaut werden soll, verfolgt das Start-up das Ziel, Textilabfalldurch einen chemischen Recyclingprozess wieder in den Produktionskreislauf einzubinden, was in einer Vielzahl von Branchen Anwendung finden kann.

Die Technologie von Recyc’Elit ermöglicht für Decathlon den Zugriff auf recycelte Textilien aus Abfällen, was einerseits den Wettbewerbsvorteil aufrecht erhält, andererseits die Möglichkeit eröffnet, Teil der Textilrecycling-Wertschöpfugskette zu werden.
 
Decathlons Initiative zielt darauf ab, Innovationen zu fördern und nachhaltige Ansätze in der Textilindustrie zu unterstützen. Diese stehen im Einklang mit den Bestrebungen und der Vision von Recyc'Elit, die textile Wertschöpfungskette umzugestalten, und tragen zur Realisierung dieser Partnerschaft bei.

Source:

Decathlon Deutschland

15.05.2024

Indorama Ventures: 1Q24 Performance

  • Sales Volume rose 3% QoQ and 2% YoY to 3.55MT
  • Adjusted EBITDA of $366M, a rise of 32% QoQ and a decline of 2% YoY
  • Operating cash flows of $184M
  • Net Operating Debt to Equity of 1.12
  • Reported EPS of THB0.17

Indorama Ventures Public Company Limited (IVL) reported an improved quarterly performance as the prolonged destocking trend showed further signs of easing. During the quarter, the company progressed its IVL 2.0 evolved strategy to enhance earnings quality and transform its business to emerge stronger from the downturn in global chemical markets.

  • Sales Volume rose 3% QoQ and 2% YoY to 3.55MT
  • Adjusted EBITDA of $366M, a rise of 32% QoQ and a decline of 2% YoY
  • Operating cash flows of $184M
  • Net Operating Debt to Equity of 1.12
  • Reported EPS of THB0.17

Indorama Ventures Public Company Limited (IVL) reported an improved quarterly performance as the prolonged destocking trend showed further signs of easing. During the quarter, the company progressed its IVL 2.0 evolved strategy to enhance earnings quality and transform its business to emerge stronger from the downturn in global chemical markets.

Indorama Ventures’ reported Adjusted EBITDA1  of $366 million in 1Q24, a 32% increase QoQ and a 2% decline YoY. Sales volume grew 3% QoQ as the widespread customer destocking that sapped demand through 2023 shows signs of a gradual recovery across all sectors, partially offset by a winter freeze in the U.S. The result was supported by lower utilities costs in Europe, Red Sea-related supply chain disruptions that benefited the company’s import parity advantages, and favorable shale gas economics that bolstered profitability in the U.S.

Indorama Ventures expects the recovery in volumes to continue through 2024, albeit at a gradual pace as destocking normalizes and the approaching summer supports demand. However, the overall landscape for the global chemical industry remains challenging due to excess capacity builds, as well due to persistent inflation and high interest rates which weigh on industry spreads and continue to impair profitability, especially across the polyester value chain. Our HVA segment ‘Indovinya’ is progressing well into the second quarter post the easing of destocking and anticipating a healthy 2024.

The company’s experienced management remains intensely focused on managing costs, optimizing competitiveness, and maintaining high liquidity. Indorama Ventures’ diverse geographical footprint is a key advantage in the current low-margin environment, allowing its businesses to maintain their strong market premium, supported by protection from trade and non-trade barriers.

In 1Q, the company made headway with its IVL 2.0 three-year plan to leverage its global leadership position and forge a new era of opportunity amid significant structural changes in chemical markets. Under the evolved strategy, which the company outlined at its annual Capital Markets Day in March, Indorama Ventures is optimizing assets, reducing debt, and focusing on generating free cash flow to deliver enhanced shareholder returns. Today, 70% of the company's revenue has deployed the SAPS/4HANA ERP and is using the infrastructure to enhance digital procurement, sales excellence, and integration of supply chains across the business. The company believes these AI tools will improve productivity and costs, as well as release working capital in line with its modernization strategy.

As part of IVL 2.0, the company is optimizing 7 sites, including the ongoing evaluation of its PTA/PET operation in the Netherlands. It has also made significant progress in its program to refinance $1.1 billion of debt within the first half of 2024 to ensure ample liquidity. Recent capital raisings include a $255 million ‘Ninja loan’, a THB 10 billion debenture, a $100M bi-lateral loan, and this week’s successful close of a $500 million syndicated loan – achieved at lower-than-average spreads compared to previous issuances.

To unlock value, Indorama Ventures is preparing its packaging and surfactants businesses for IPOs. From 1Q24, the Indovinya segment (previously named ‘Integrated Oxides and Derivatives’) is focused on developing its attractive downstream surfactants operations as a separate segment. The segment’s Intermediate Chemicals business, consisting of shale base integrated Ethylene MEG, MTBE and merchant Purified EO assets, have been moved under the Combined PET (CPET) segment where they are a natural fit.

Segment Performances
In 1Q24, CPET segment (including Intermediate Chemicals) posted Adjusted EBITDA of $249 million, a 34% gain QoQ and 4% YoY as supply chain disruptions and a consequent spike in global ocean freight rates supported high prices and margins, and as Western markets benefited from lower energy costs. The Indovinya segment reported a stable Adjusted EBITDA of $70 million, impacted by the winter freeze in the U.S and a mini turnaround at a PO/PG plant. The Fibers segment achieved a remarkable 73% increase in Adjusted EBITDA to $39 million QoQ, and 2% YoY, as destocking waned across all three business verticals and drove an 8% QoQ increase in volume.

Source:

Indorama Ventures Public Company Limited

Coloreel expands into sewing Industry with Juki America (c) Coloreel
Torbjörn Bäck, Coloreel and Masanori Awasaki, Juki America
15.05.2024

Coloreel expands into sewing Industry with Juki America

Juki America and Coloreel revealed a partnership that will extend Coloreel’s thread dyeing technology to the sewing industry. With Coloreel, Juki sewing machines can now access millions of precise colors in real time.

Juki’s distributors will get exclusive rights to market and sell Coloreel for sewing machines within North and South America. The first official installation of Coloreel paired with a Juki sewing machine will be at FABRIC Incubator in Arizona, USA, a fashion incubator and garment manufacturer that supports up-and-coming designers.

Juki America and Coloreel revealed a partnership that will extend Coloreel’s thread dyeing technology to the sewing industry. With Coloreel, Juki sewing machines can now access millions of precise colors in real time.

Juki’s distributors will get exclusive rights to market and sell Coloreel for sewing machines within North and South America. The first official installation of Coloreel paired with a Juki sewing machine will be at FABRIC Incubator in Arizona, USA, a fashion incubator and garment manufacturer that supports up-and-coming designers.

Source:

Coloreel

13.05.2024

15-year anniversary of Global Fashion Summit in Copenhagen

Global Fashion Summit: Copenhagen Edition 2024 will take place on 22-23 May in the Copenhagen Concert Hall. Presented by Global Fashion Agenda (GFA), a non-profit organisation that is accelerating the transition to a net positive fashion industry, the 2024 edition with mark the Summit’s 15th anniversary and will bring together  leaders to drive urgent social and environmental progress.
 
Her Majesty The Queen of Denmark will attend the Summit on 22 May and provide Opening Remarks. The Queen first attended the inaugural Summit in 2009 and has since spoken at every edition of the Summit, demonstrating her dedication to a more sustainable future.
 
Under the central theme ‘Unlocking the Next Level’, over 100 other esteemed speakers will take to the Summit’s historic stages to share action-based insights, including executives from: Kering, Patagonia, Maersk, Brioni, Conservation International, The New York Times, Ralph Lauren Corporation, H&M Group, Ganni, WWF, Re&Up, Fair Labor Association, and more.
 

Global Fashion Summit: Copenhagen Edition 2024 will take place on 22-23 May in the Copenhagen Concert Hall. Presented by Global Fashion Agenda (GFA), a non-profit organisation that is accelerating the transition to a net positive fashion industry, the 2024 edition with mark the Summit’s 15th anniversary and will bring together  leaders to drive urgent social and environmental progress.
 
Her Majesty The Queen of Denmark will attend the Summit on 22 May and provide Opening Remarks. The Queen first attended the inaugural Summit in 2009 and has since spoken at every edition of the Summit, demonstrating her dedication to a more sustainable future.
 
Under the central theme ‘Unlocking the Next Level’, over 100 other esteemed speakers will take to the Summit’s historic stages to share action-based insights, including executives from: Kering, Patagonia, Maersk, Brioni, Conservation International, The New York Times, Ralph Lauren Corporation, H&M Group, Ganni, WWF, Re&Up, Fair Labor Association, and more.
 
With a 15-year foundation as a leading forum for sustainability in fashion, the event will attract over 1000 stakeholders from the fashion sector, adjacent industries, policymakers, solution providers, and more. The Summit’s programme will be structured around unlocking solutions to fashion’s biggest sustainability barriers, no matter where an organisation is on its sustainability journey. Sessions include: ‘Fragmented Futures: Fashion’s Policy Agenda’, ‘Luxury, Leather, and Land’, ‘Towards a Binding Agreement on Wages, ‘Pathways to Indigenous Partnership’, and ‘Ending Oversupply’.
 
Building on the impact of previous Summits, the 2024 edition will also host more action-oriented roundtable meetings. The closed-door sessions bring together groups of stakeholders to discuss relevant barriers, share learnings, and build collaborations to support the implementation of solutions. Roundtables will address topics such as: ‘Scaling Circular Textile Systems’, ‘Pay Equity Interventions in European Value Chains’, and ‘Impactful Influence’.
 
The Summit will also present the Innovation Forum, a curated exhibition of leading sustainable solutions. Summit attendees can meet with exhibitors covering the entire value chain – from innovative materials to end-of-use solutions.

Source:

Global Fashion Agenda (GFA)

08.05.2024

Lenzing: Revenue and earnings growth in first quarter of 2024

  • Revenue up 5.7 percent year-on-year to EUR 658.4 million
  • EBITDA more than doubles year-on-year to EUR 71.4 million
  • Free cash flow of EUR 87.3 million (compared with minus EUR 132.3 million in the first quarter of 2023) and thereby positive for the third consecutive quarter
  • Performance program shows positive effect on revenue, EDITDA, and free cash flow
  • Lenzing confirms EBITDA guidance for 2024

The Lenzing Group, a leading supplier of regenerated cellulose for the textile and nonwovens industries, recorded a further improvement in fiber sales volumes in the first quarter of 2024. An expected recovery in markets relevant for Lenzing has to date failed to materialize. Fiber prices remained at a low level. Although the costs of raw materials and energy continued to decrease, they remained higher than in the pre-crisis 2019 year.

  • Revenue up 5.7 percent year-on-year to EUR 658.4 million
  • EBITDA more than doubles year-on-year to EUR 71.4 million
  • Free cash flow of EUR 87.3 million (compared with minus EUR 132.3 million in the first quarter of 2023) and thereby positive for the third consecutive quarter
  • Performance program shows positive effect on revenue, EDITDA, and free cash flow
  • Lenzing confirms EBITDA guidance for 2024

The Lenzing Group, a leading supplier of regenerated cellulose for the textile and nonwovens industries, recorded a further improvement in fiber sales volumes in the first quarter of 2024. An expected recovery in markets relevant for Lenzing has to date failed to materialize. Fiber prices remained at a low level. Although the costs of raw materials and energy continued to decrease, they remained higher than in the pre-crisis 2019 year.

Outlook
Even though the IMF has upgraded its growth forecast for 2024 from 3.1 percent to 3.2 percent, a number of risks remain for the global economy: potential geopolitical shocks, persistently higher inflation and key interest rates, as well as market risks emanating from the Chinese real estate market are currently considered to be the most relevant.

General inflation and falling incomes in real terms are continuing to exert a negative impact on consumer sentiment. A recovery in the consumer clothing market, which is important for Lenzing, will also depend on a further normalization of stock levels.

The currency environment is expected to remain volatile in regions relevant to Lenzing.

In the trend-setting market for cotton, a stable price trend is expected for the 2023/2024 harvest season.

Earnings visibility remains limited overall.

Revenue and earnings in the first quarter exceeded Lenzing’s expectations, despite the persistently difficult market. Lenzing is ahead of schedule with the implementation of its performance program. By appointing a separate Managing Board member, the projects identified to date are to be implemented even more rapidly, and new potentials are to be leveraged. Lenzing expects that these measures will increasingly contribute to further earnings improvement over the coming quarters compared to the first quarter of 2024.

Taking the aforementioned factors into consideration, the Lenzing Group confirms its guidance for the 2024 financial year of year-on-year higher EBITDA.

In structural terms, Lenzing continues to anticipate growth in demand for environmentally responsible fibers for the textile and clothing industry as well as the hygiene and medical sectors. As a consequence, Lenzing is well positioned with its “Better Growth” strategy and plans to continue driving growth with specialty fibers as well as its sustainability goals, including the transformation from a linear to a circular economy model.

Source:

Lenzing Group