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29.07.2018

The North Face öffnet spektakulären Pop-up im Hochgebirge

  • Startschuss für das Pinnacle Project

Der Eröffnungsabend des allerersten The North Face Stores war ein denkwürdiger Moment. Am 26. Oktober 1966 drängte sich eine bunte Mischung aus Punk-Kletterern, Modefans, Aktivisten, Promis und Beatniks aus der Umgebung in einem kleinen, bescheidenen Outdoor-Ausrüstungsladen an San Franciscos North Beach zusammen. Ein paar wohlgesonnene Biker fungierten als Türsteher, während die Menge ein spontanes Konzert der Rocklegende Grateful Dead genoss. Das war die Geburtsstunde des Spirits von The North Face.

  • Startschuss für das Pinnacle Project

Der Eröffnungsabend des allerersten The North Face Stores war ein denkwürdiger Moment. Am 26. Oktober 1966 drängte sich eine bunte Mischung aus Punk-Kletterern, Modefans, Aktivisten, Promis und Beatniks aus der Umgebung in einem kleinen, bescheidenen Outdoor-Ausrüstungsladen an San Franciscos North Beach zusammen. Ein paar wohlgesonnene Biker fungierten als Türsteher, während die Menge ein spontanes Konzert der Rocklegende Grateful Dead genoss. Das war die Geburtsstunde des Spirits von The North Face.

Mehr als 50 Jahre reizt The North Face in Gedenken an jenen Abend die Grenzen des Outdoor-Abenteuers weiter aus: mit der Eröffnung eines spektakulären Pop-ups auf 2100 Meter Höhe inmitten der Dolomiten.  
 
Der Pop-up liegt im Val San Nicolò in den italienischen Alpen und ist nur zur Fuß erreichbar. Eine zweistündige Wanderung erwartet alle, die hier begehrte Sammlerstücke erstehen möchten, die einmal berühmten Abenteurern wie Alex Honnold, Conrad Anker, Simone Moro oder Caronline Ciavaldine gehörten. Acht Taschen und Jacken, getragen von The-North-Face-Athleten bei ihren OutdoorSternstunden, wurden liebevoll aufbereitet und mit einer Widmung des ursprünglichen Trägers versehen, um den neuen Eigentümer daran zu erinnern, dass überall das Abenteuer warten kann.
 
Der Pop-up öffnet seine Türen für zehn Tage, in denen Abenteurer die Gelegenheit haben, die geschichtsträchtigen Stücke zu sehen, bevor sie versteigert werden. Der gesamte Erlös kommt dabei den Bergen zugute. Das Projekt ist ein Verweis auf die Wurzeln von The North Face und wird Bergfreunden auf Jahre hin als permanentes Biwak dienen.
 
Die Eröffnung des Berg-Pop-ups ist auch Startschuss für das Pinnacle Project von The North Face: eine bunte Mischung aus Live-Events im Zeichen von Outdoor, Mode, Design und Musik für Abenteurer, Querdenker und andere Rebellen. Das Pinnacle Project kommt im Herbst auch nach Berlin und Manchester, wo limitierte Kollektionen für Großstadtabenteurer angeboten werden.
 
 #NeverStopExploring

Source:

crystal communications GmbH

27.07.2018

ZDHC erkennt ECO PASSPORT by OEKO-TEX® als LEVEL-3-Indikator für ZDHC MRSL-Konformität an

Die ZDHC (Zero Discharge of Hazardous Chemicals) Initiative hat im Rahmen ihrer Roadmap To Zero die ECO PASSPORT Zertifizierung als LEVEL-3-Indikator für ihre MRSL-Konformität anerkannt. Die Liste mit ausgeschlossenen und reglementierten Substanzen für die Herstellung von Textilien (MRSL) der ZDHC wird in Verbindung mit dem ZDHC-Gateway – Modul Chemikalien implementiert.

ZDHC MRSL-Konformität LEVEL 3 – die höchste Stufe im aktuellen ZDHC-Programm – gibt an, dass nach ECO PASSPORT zertifizierte chemische Substanzen die ZDHC-Richtlinien für eine sichere Textilchemie erfüllen und zudem nachweislich verantwortungsvoll hergestellt wurden. Die MRSL der ZDHC umfasst chemische Substanzen, deren beabsichtigter Einsatz bei der Herstellung von Bekleidungs- und Schuhmaterialien sowie Zierteilen zum Schutz von Arbeitern, Verbrauchern und der Umwelt begrenzt oder verboten ist.

Die ZDHC (Zero Discharge of Hazardous Chemicals) Initiative hat im Rahmen ihrer Roadmap To Zero die ECO PASSPORT Zertifizierung als LEVEL-3-Indikator für ihre MRSL-Konformität anerkannt. Die Liste mit ausgeschlossenen und reglementierten Substanzen für die Herstellung von Textilien (MRSL) der ZDHC wird in Verbindung mit dem ZDHC-Gateway – Modul Chemikalien implementiert.

ZDHC MRSL-Konformität LEVEL 3 – die höchste Stufe im aktuellen ZDHC-Programm – gibt an, dass nach ECO PASSPORT zertifizierte chemische Substanzen die ZDHC-Richtlinien für eine sichere Textilchemie erfüllen und zudem nachweislich verantwortungsvoll hergestellt wurden. Die MRSL der ZDHC umfasst chemische Substanzen, deren beabsichtigter Einsatz bei der Herstellung von Bekleidungs- und Schuhmaterialien sowie Zierteilen zum Schutz von Arbeitern, Verbrauchern und der Umwelt begrenzt oder verboten ist.

„OEKO-TEX® arbeitet seit 25 Jahren mit der Bekleidungs- und Schuhindustrie daran, die globale Lieferkette von Schadstoffen zu befreien. ECO PASSPORT ist ein wichtiger Teil dieser Arbeit und zielt proaktiv auf unerwünschte Chemikalien ab, noch bevor sie in die Lieferkette gelangen“, sagt John Frazier, Sr. Technical Director für OEKO-TEX® in Nordamerika. „ECO PASSPORT by OEKO-TEX® ist für die spezifischen Herausforderungen konzipiert, denen Chemikalienhersteller bei ihren Bemühungen, die Vorgaben von Nachhaltigkeitsinitiativen einzuhalten und gleichzeitig die Vertraulichkeit ihrer Formulierungen zu wahren, gegenüberstehen. Durch die Anerkennung als LEVEL-3-Indikator ist es ECO PASSPORT zertifizierten Lieferanten möglich, die strengsten ZDHC-Anforderungen einzuhalten und gleichzeitig ihr geistiges Eigentum zu schützen.“

Im Rahmen der ECO PASSPORT by OEKO-TEX® Zertifizierung werden eine Vielzahl von Chemikalien, darunter Farbmittel, Mittel zum Abkochen, Klebstoffe, Tinten, Pigmente und Hilfsstoffe in einem vertraulichen, dreistufigen Prozess analysiert, der bestätigt, dass die Formulierungen und einzelnen Inhaltsstoffe (Chemikalien mit CAS-Nummer) bestimmte Kriterien im Hinblick auf Nachhaltigkeit, Sicherheit und die Einhaltung gesetzlicher Bestimmungen erfüllen. Chemische Formulierungen werden mit der umfangreichen OEKO-TEX® Liste besorgniserregender Substanzen abgeglichen und anschließend durch Laboruntersuchungen verifiziert, dass sie keine schädlichen Verunreinigungen enthalten. Die nachhaltige Produktion wird durch Unternehmensbesuche bei den Firmen vor Ort verifiziert, bei denen die Arbeitsschutzmaßnahmen des Herstellers, die Maßnahmen zum Wasser- und Luftschutz und die Qualitätskontrolle gemäß der STeP by OEKO-TEX® Richtlinien für nachhaltige Betriebsstätten unter die Lupe genommen werden. Formulierungen, die nach ECO PASSPORT zertifiziert sind, können im ZDHC Gateway – Modul Chemikalien und im OEKO-TEX® Einkaufsführer gelistet werden, so dass Hersteller von Bekleidung und Schuhen, die auf der Suche nach nachhaltigen Chemikalien sind, sie leicht identifizieren können.

„Nachhaltige Bekleidung und Schuhe muss mit einem umweltfreundlichen, „grünen“ Einsatz von Chemikalien beginnen“, so Frazier. „Wir freuen uns, dass die ZDHC die ECO PASSPORT by OEKO-TEX® Zertifizierung jetzt als Indikator für eine vertrauenswürdige, umfassende Produktverantwortung für Chemieprodukte anerkannt hat, die erforderlich ist, um die Auswirkungen der Industrie auf Arbeiter, Verbraucher und Umwelt wirklich zu reduzieren“.

More information:
Eco Passport ZDHC
Source:

OEKO-TEX® Service GmbH

26.07.2018

Archroma to present solutions towards innovative and sustainable denim to India industry

Archroma, a global leader in color and specialty chemicals towards sustainable solutions, will be presenting its innovative denim solutions for manufacturers and brands at DenimsandJeans India 2018, on August 1 & 2, in Bangalore, India.

Just two months after the DenimsandJeans Vietnam show, Archroma will again showcase its unique combination of technologies for denim effects and colors, from fiber to finish, from the authentic roots of indigo to the most innovative and eco-advanced solutions.

At the India show, Archroma’s expert team will also present its coatings and washing solutions aiming at bringing denim creativity to a whole new dimension.
Visitors at the booth will be able to see an “illustration collection” of exciting indigo casts.

Archroma, a global leader in color and specialty chemicals towards sustainable solutions, will be presenting its innovative denim solutions for manufacturers and brands at DenimsandJeans India 2018, on August 1 & 2, in Bangalore, India.

Just two months after the DenimsandJeans Vietnam show, Archroma will again showcase its unique combination of technologies for denim effects and colors, from fiber to finish, from the authentic roots of indigo to the most innovative and eco-advanced solutions.

At the India show, Archroma’s expert team will also present its coatings and washing solutions aiming at bringing denim creativity to a whole new dimension.
Visitors at the booth will be able to see an “illustration collection” of exciting indigo casts.

DENISOL®, BRINGING INDIGO BACK TO ITS ROOTS - NOW ANILINE-FREE*
Archroma’s Denisol® range is a newly developed pre-reduced liquid indigo solution that is manufactured in Archroma’s award winning ‘zero liquid discharge’ manufacturing plant in Pakistan. Denisol® Indigo 30 liq is compliant with major official eco-standards and requirements from retailers, brands and fashion leading companies and helps to produce fabrics suitable for current eco-labeling such as bluesign® and GOTS.

Responding to demands for a non-toxic alternative to the dyes that are used for the iconic and traditional indigo blue that consumers associate with denim and jeans, Archroma just announced the upcoming new Denisol® Pure Indigo 30.

ADVANCED DENIM, TOWARDS WATERLESS DENIM DYEING
Consider this: The water needed to produce one pair of jeans is said to be ~ 11'000 liters(1). With approximately 167 million pairs of jeans produced monthly(2), that is 1,837,000,000,000 liters of water consumed every month in the process!
Based on the Denim-Ox and Pad/Sizing-Ox dyeing processes, Archroma’s multi-awarded ADVANCED DENIM, dyeing technology allows savings of up to 92% in water, 87% in cotton waste and 30% in energy, compared to a conventional denim dyeing process.

The technology has been adopted by brands like Patagonia and received the prestigious 2012 ICIS Innovation Award and Innovation with Best Environmental Benefit Award.

  • Optisul® C, “soft colors” made easy
    With Optisul® C dyes, denim manufacturers can produce soft denim colors in continuous dyeing processes, as well as on coating and printing. Optisul® C affinity-free, sulfide-free dyes can easily be combined with each other to create garments suitable for wash-down treatments in a wide array of easily achievable and reproducible soft colors.
    They are suitable for GOTS and bluesign® approval.
  • Diresul® RDT Ocean Blues, ocean-themed bright sulfur blue dyes
    Archroma’s Diresul® RDT Ocean Blues are a collection of vibrant, ocean-themed bright sulfur blue dyes. These best-in-class dyes and their auxiliaries bring out the best of indigo, improve workability, dyeing consistency and process safety.
    They can be combined with Denisol® Indigo 30 liq in bottoming/topping manufacturing routes for avant-garde blue styles.
  • Diresul® blacks & greys, a cosmos of greys and deep black and navies
    Archroma’s dye portfolio of conventional and black Diresul® specialties allow to create a universe of greys and deep black and navies. From superficial to solid blacks for both extreme wash-down and stay black effects.

EARTHCOLORS, TRACEABLE FROM NATURE TO FASHION
The EarthColors patented range of “biosynthetic” dyes for cotton and cellulose-based fabrics, which are made from waste left over by the agricultural and herbal industry after extraction, such as almond shells, saw palmetto, or rosemary leaves. The latest NFC technology used on the end-product hangtags enables transparency and traceability through the supply chain to consumers.
The EarthColors allow to produce the earth tones that are coming strong: red, brown and green colors. They have been adopted by brands such as Patagonia, Kathmandu and G-Star, and won an OutDoor Industry Award 2017.

COATING, A WHOLE UNIVERSE OF COLORS AND EFFECTS
Archroma’s dye and chemical specialties portfolio allows to create exciting colors and effects using coating applications, from exclusive sulfur dyes and pigment specialties that help highlighting the indigo look, to functional finishes that give performance to denim garments - using water-based, formaldehyde-free or ultra-low formaldehyde polymers.

SOLUTION PACKAGES FOR SUSTAINABILITY
Archroma recently introduced the ONE WAY Process Simulator, the last update of a calculation tool that supports its ONE WAY Sustainability Service introduced back in 2012. The new, online software can be used to mimic and compare products and processes, and thus calculate the ecological and economical profile of the final end-product.
Archroma’s portfolio of ZDHC MRSL-compliant chemicals and dyes is integrated into the ONE WAY calculation tool since 2013.
“It is time to make denim in a whole different way; denim that brings together innovation, sustainability and creativity,” says Anjani Prasad, Head of Sales India, Archroma. “Brands around the globe are exploring how to make fashion in a cleaner and safer way, and Archroma has the solutions to do just that, to create denim with a soul.”
Visit Archroma at DenimsandJeans India 2018 at t at Hotel Lalit, Bangalore, India, on August 1 & 2, 2018.
* Below limits of detection

(1) Arjen Y. Hoekstra, The Water Footprint of Modern Consumer Society
(2) American Chemical Society, www.sciencedaily.com/releases/2012/06/120619123753.htm.
Denisol®, Optisul®, Diresul® are trademarks of Archroma registered in many countries.
© 2018 Archroma

More information:
Archroma
Source:

Archroma

24.07.2018

FASHIONSUSTAINBERLIN: Drei Challenges, sechs hoch innovative und nachhaltige Lösungen

Ideenschmiede in einer neuen Dimension – der FASHIONSUSTAINBERLIN THINKATHON hat in seiner zweiten Auflage erneut die enormen Potenziale des neuartigen Design-Thinking-Formats bewiesen. HUGO BOSS, KPMG, Microsoft HoloLens sowie die Fachmessen Techtextil und Texprocess haben nun die exklusiven Rechte an der Umsetzung der erdachten Konzepte.

Von einer Circular Wardrobe und einer Sustainability Match Making App über Konzepte für die Customer Experience und den interaktiven Retail bis hin zu Mixed Reality Prototyping und Sustainability Speed Dating – das sind die Ergebnisse des FASHIONSUSTAINBERLIN THINKATHON, der am 2. und 3. Juli 2018 zum zweiten Mal parallel zur Konferenz FASHIONSUSTAINBERLIN stattgefunden hat. Damit hat das neuartige Design-Thinking-Format erneut gezeigt, wie multidisziplinäre Teams in kürzester Zeit hoch innovative und branchenrelevante Lösungen entwickelt können. Challenge-Geber waren dieses Mal HUGO BOSS, KPMG, Microsoft HoloLens sowie die Fachmessen Techtextil und Texprocess.

Ideenschmiede in einer neuen Dimension – der FASHIONSUSTAINBERLIN THINKATHON hat in seiner zweiten Auflage erneut die enormen Potenziale des neuartigen Design-Thinking-Formats bewiesen. HUGO BOSS, KPMG, Microsoft HoloLens sowie die Fachmessen Techtextil und Texprocess haben nun die exklusiven Rechte an der Umsetzung der erdachten Konzepte.

Von einer Circular Wardrobe und einer Sustainability Match Making App über Konzepte für die Customer Experience und den interaktiven Retail bis hin zu Mixed Reality Prototyping und Sustainability Speed Dating – das sind die Ergebnisse des FASHIONSUSTAINBERLIN THINKATHON, der am 2. und 3. Juli 2018 zum zweiten Mal parallel zur Konferenz FASHIONSUSTAINBERLIN stattgefunden hat. Damit hat das neuartige Design-Thinking-Format erneut gezeigt, wie multidisziplinäre Teams in kürzester Zeit hoch innovative und branchenrelevante Lösungen entwickelt können. Challenge-Geber waren dieses Mal HUGO BOSS, KPMG, Microsoft HoloLens sowie die Fachmessen Techtextil und Texprocess.

„Inspiration und Interdisziplinarität“, hält Olaf Schmidt, Vice President Textiles and Textile Technologies die Stärken des THINKATHON fest. „Die Teams des THINKATHON zeichnen sich durch ihre heterogene Zusammensetzung aus Innovatoren und Vorausdenkern aus. Die Höchstleistungen, die die Teilnehmer hier im High-Speed-Verfahren erzielen, sind beeindruckend – für uns als Messe Frankfurt ist der THINKATHON ein progressives Erfolgsformat, das bereits in seiner zweiten Auflage zu einem festen Bestandteil unserer Berlin Fashion Week- Plattform im Kraftwerk geworden ist“, so Schmidt weiter.

Im Anschluss an die zweitägige Konklave, zu der sich die THINKATHON-Teilnehmer gemeinsam mit ihren Mentoren sowie Vertretern der Challenge-Geber zurückgezogen haben, präsentierten sie ihre innovativen Resultate und Lösungsvorschläge. HUGO BOSS, KPMG, Microsoft HoloLens und Techtextil/Texprocess besitzen nun die exklusiven Rechte, um die vorgestellten Konzepte Realität werden zu lassen.

„Nachhaltigkeit ist für HUGO BOSS integraler Bestandteil der Unternehmensstrategie“, sagt Andreas Streubig, Director Global Sustainability der HUGO BOSS AG. In der Design-for-Tomorrow-Challenge  stellte das Metzinger Modeunternehmen die THINKATHON-Teilnehmer vor die Aufgabe, wie ein marktführendes Kreislauf-Service-Modell für eine Premium Fashion Brand aussehen könnte. Team Blue schlug ein „Upgrade der Customer Experience“ vor – diese sollte in eine nachhaltige und zirkuläre Erfahrung transformiert werden und um innovative Features wie eine C2C-Wiederverkaufsplattform und einen kombinierten Online- und Offline-Concept-Store angereichert werden.

Dieser Idee stellte Team Purple seine „Circular Wardrope App“ entgegen: Eine App, die Kunden auf ihre Garderobe aufmerksam machen soll – auf die Recyclingfähigkeit, den finanziellen Wert und die Umweltauswirkungen ihrer Garderobe aufmerksam machen soll. Mit Hilfe einer umweltorientierten Logistikkette sowie durch Veranstaltungen und Interaktionstools würden Kunden so auf unterhaltsame und einfache Weise in das Konzept der Kreislaufwirtschaft eingebunden.

„Mit unserem Bekenntnis zum Circular Fashion System Commitment der Global Fashion Agenda akzeptieren wir die Verantwortung mit Blick auf die knapper werdenden globalen Ressourcen und stellen die Weichen für eine kooperative Lösungssuche im Textilsektor“, ergänzt Streubig und weiter: „Der FASHIONSUSTAIN THINKATHON passt ideal zu den vor uns liegenden Herausforderungen: Er ist international und bringt die weltweit besten Köpfe zusammen. Er ist kollaborativ, weil über allem Wettbewerb das gemeinsame Ziel steht. Vor allem aber gibt er der jungen Generation die Möglichkeit, aktiv an der Gestaltung der Zukunft mitzuarbeiten.“

KPMG und Microsoft HoloLense haben den THINKATHON Teilnehmern in einer gemeinsamen Challenge eine Aufgabe zum Thema „Mixed Reality“ gestellt. Mixed Reality sind Systeme, die die natürliche und künstliche Wahrnehmung eines Nutzers vermischen, so etwa durch die intelligente Verknüpfung von E-Commerce und die Schaffung von Einkaufserlebnissen. KMPG und Microsoft HoloLense wollten von den THINKATHON-Teilnehmern in diesem Zusammenhang wissen, wie diese Technologien eingesetzt werden können, um die Modeindustrie nachhaltiger zu machen. Team Yellow hat dazu ein „interaktives Retail Konzept“ erdacht. Ein Kollektiv regionaler Marken und Designer soll Mixed-Reality-Applikationen nutzen; die Nachhaltigkeit ihrer Geschäftsmodelle und die Sichtbarkeit ihrer Produkte würde verbessert, indem die Unternehmen Feedback von Kunden erhalten, die ihre Produkte durch die HoloLens erlebt haben.

Team Green schlägt vor, Mixed Reality zu nutzen, um die Produktion transparenter, effizienter und visueller zu machen. Die Microsoft HoloLens könnte beim Prototyping sowohl für Produktionsunternehmen als auch für deren Geschäftspartner eine neue Qualität in Sachen Kollaboration schaffen und damit einen Mehrwert generieren – „Mixed Reality Prototyping“ nennen sie ihren Ansatz. „Der Thinkathon hat den Raum für interdisziplinäre, kreative Teams geschaffen, innovative

Ansätze für den Einsatz von Augmented Reality in der Modeindustrie zu erarbeiten. Diese Konzepte haben das Potenzial, die Nachhaltigkeit in dieser Branche voranzutreiben“, so Jenny Kirsch, Consultant von KPMG.

In einer dritten Challenge, der „Techtextil’s Circular Change Challenge“, setzten die Fachmessen Techtextil und Texprocess bei der textilen Wertschöpfungskette an. Sie stellten die Frage, wie alle Beteiligten entlang der textilen Wertschöpfungskette bei der Umstellung der Industrie hin zu Nachhaltigkeit, Wiederverwendbarkeit und Kreislauffähigkeit mit einbezogen werden können. „Es war großartig zu sehen, wie intensiv die beiden Teams unsere Herausforderung diskutiert und bearbeitet haben. Die Ansätze und Ergebnisse sind wirklich interessant und werden definitiv Teil unserer weiteren Diskussionen sein,“ sagt Michael Jänecke, Director Brand Management Technical Textiles, Techtextil.

Team Red konzipierte eine „Sustainability Matchmaking App“, die Besucherbedürfnisse mit nachhaltigen Innovationen von Techtextil- und Texprocess-Ausstellern verknüpft. Die Wissensaustausch- und Networking-Plattform macht Nachhaltigkeitsbemühungen und -fortschritte sichtbar und bindet gleichzeitig Kunden und Aussteller ein, um Kooperationen und Innovationen für Nachhaltigkeit in Gang zu bringen. „Sustainable Speed Dating“ nannte Team Orange seine Idee – das Ziel: Techtextil- und Texprocess-Aussteller mit führenden Unternehmen im Bereich Nachhaltigkeit zusammenzubringen. Gelingen soll dies über verschiedene Plattformen wie Satelliten-Events während Messen, laufende Support- und Mentoring-Programme sowie ein moderiertes Speed-Dating.

Der THINKATHON ist ein einzigartiges Design-Thinking-Format, das im Auftrag der Messe Frankfurt von Sourcebook.eu organisiert wird. Der nächste THINKATON wird während der Berlin Fashion Week im Januar 2019 im Rahmen der Messe- und Konferenzplattform NEONYT stattfinden und bildet damit einen integralen Bestandteil dieses neuen Hubs für die Zukunft der Mode.

More information:
FASHIONSUSTAINBERLIN
Source:

Messe Frankfurt Exhibition GmbH

13.07.2018

Lenzing continues to raise the bar in sustainability

  • More than EUR 100 mn investment in sustainable production technology until 2022
  • Lenzing is committed to improving the textile and nonwoven industries as a leader in sustainable fiber solutions
  • UN-Sustainable Development Goals as guiding principles for Lenzing’s sustainability agenda
  • All Lenzing sites strive to fulfill the EU Ecolabel standard by 2022

The Lenzing Group, producer of botanic fibers from wood, expands its environmental leadership commitment. As a leader in wood-based cellulosic fibers, Lenzing has particular responsibility and ambition to help raising the bar in sustainability in the textile and nonwovens industries. To fulfill this vision, Lenzing is continuing its ambitious roadmap by investing more than EUR 100 mn in sustainable manufacturing technologies and production facilities until 2022.
 

  • More than EUR 100 mn investment in sustainable production technology until 2022
  • Lenzing is committed to improving the textile and nonwoven industries as a leader in sustainable fiber solutions
  • UN-Sustainable Development Goals as guiding principles for Lenzing’s sustainability agenda
  • All Lenzing sites strive to fulfill the EU Ecolabel standard by 2022

The Lenzing Group, producer of botanic fibers from wood, expands its environmental leadership commitment. As a leader in wood-based cellulosic fibers, Lenzing has particular responsibility and ambition to help raising the bar in sustainability in the textile and nonwovens industries. To fulfill this vision, Lenzing is continuing its ambitious roadmap by investing more than EUR 100 mn in sustainable manufacturing technologies and production facilities until 2022.
 
Lenzing’s circular operating models with closed loop production processes set the standard in the industry. In order to further extend the environmental leadership, a major part of this investment will focus on closed loop production technologies for the expansion of the sulfur recovery systems. The second area of investment will be in improving the effluent treatment units. In addition, Lenzing will upgrade its energy usage to more sustainable solutions reducing its greenhouse gas emissions due to the construction of a gas boiler at its site in China. This investment strengthens Lenzing’s sustainability leadership at its Viscose facility in Nanjing.
 
The investments underline Lenzing’s commitment to the United Nations Sustainable Development Goals (SDG) as guiding principles for its sustainability agenda. One of the most significant SDGs for the company is SDG 12: Responsible production and consumption.
 
Stefan Doboczky, Chief Executive Officer, comments: “The textile and the nonwoven industries face fundamental challenges related to sustainability. Lenzing is passionate to take a leadership role in addressing this and making the world a better place. Our holistic approach to sustainability underpins this scope. The new eco-investment program is a major step forward in our ambitions.”
 
“The United Nations Sustainable Development Goals are a universal call for a sustainable economy that protects the planet and ensures prosperity and well-being for all people”, states Lenzing Chief Commercial
Officer Robert van de Kerkhof. “With our REFIBRA™ technology, Lenzing is innovating to support a more circular, bio-based economy, contributing in particular to SDG 12”, he adds.
 
With the Lenzing Group sustainability targets announced in 2018, Lenzing strives to upgrade all its production sites to the ambitious European Ecolabel standard by 2022. As a result, Lenzing is one of the first companies to commit to a global sustainability-oriented manufacturing standard.

 

More information:
Lenzing Group
Source:

Lenzing AG

(c) INNATEX
10.07.2018

XOOM verankert sich innerhalb der PANORAMA BERLIN erfolgreich als Plattform für Sustainable Fashion

Die XOOM ging am 5. Juli 2018 erfolgreich zu Ende. Mehrere Tausend Besucher nutzten die Gelegenheit, sich die farbenfrohen und modischen Kollektionen der mehr als 50 Green Fashion Brands für Frühjahr/Sommer 2019 nicht nur anzusehen, sondern auch vielfach zu ordern.

Aussteller und Veranstalter sind mit der positiven Fortführung und Stärkung der XOOM als neue Plattform für Sustainable Fashion innerhalb der PANORAMA BERLIN sehr zufrieden: „Neben Bestandskunden konnten viele unserer Aussteller auch Neukunden für sich gewinnen, was letztlich das Ziel der XOOM ist – nämlich die Facheinkäufer der Messe für Green Fashion zu begeistern“, erklärt Alexander Hitzel, Projektleiter der XOOM.

Die XOOM, als das Format für grüne Mode auf der PANORAMA BERLIN, hat sich zum zweiten Mal bewährt. Dies zeigt nicht nur die Anzahl an Besuchern, sondern auch die geführten Gespräche und das geschriebene Ordervolumen. Derart positive Signale veranlassen den Veranstalter nun dazu, das Konzept der XOOM für Januar 2019 weiter zu verfeinern.

Die XOOM ging am 5. Juli 2018 erfolgreich zu Ende. Mehrere Tausend Besucher nutzten die Gelegenheit, sich die farbenfrohen und modischen Kollektionen der mehr als 50 Green Fashion Brands für Frühjahr/Sommer 2019 nicht nur anzusehen, sondern auch vielfach zu ordern.

Aussteller und Veranstalter sind mit der positiven Fortführung und Stärkung der XOOM als neue Plattform für Sustainable Fashion innerhalb der PANORAMA BERLIN sehr zufrieden: „Neben Bestandskunden konnten viele unserer Aussteller auch Neukunden für sich gewinnen, was letztlich das Ziel der XOOM ist – nämlich die Facheinkäufer der Messe für Green Fashion zu begeistern“, erklärt Alexander Hitzel, Projektleiter der XOOM.

Die XOOM, als das Format für grüne Mode auf der PANORAMA BERLIN, hat sich zum zweiten Mal bewährt. Dies zeigt nicht nur die Anzahl an Besuchern, sondern auch die geführten Gespräche und das geschriebene Ordervolumen. Derart positive Signale veranlassen den Veranstalter nun dazu, das Konzept der XOOM für Januar 2019 weiter zu verfeinern.

Innovationen & Highlights
Alma & Lovis fair garments zeigte erstmalig für 2019 einen Schal aus der innovativen besonders nachhaltigen Naturfaser QMILK®. Diese überzeugt durch die biologische Abbaubarkeit und einen besonders kleinen CO2-Fußabdruck, da sie aus einem Nebenprodukt der Milcherzeugung hergestellt wird.

Ein weiteres Highlight während der XOOM war der Besuch des Regierenden Bürgermeisters von Berlin am 2. Veranstaltungstag. Michael Müller besuchte zusammen mit dem Geschäftsführer der PANORAMA BERLIN - Jörg Wichmann - während seines geführten Rundgangs die Hallen 7B und 7C. In Halle 7C informierte er sich über das Konzept und die Vision der XOOM. Es wurde im Gespräch erläutert, dass alle Brands auf der XOOM, wie auch auf der INNATEX, Zulassungskriterien erfüllen müssen, welche eine nachhaltige Textilproduktion gewährleisten.

Im Anschluss präsentierte Robert Diekmann - Mitgründer der Hamburger Green Fashion Brand recolution – Berlins Bürgermeister die Besonderheiten seines Labels und beantwortete im persönlichen Gespräch unter anderem dessen Fragen zum GOTS-Zertifikat und fairen Arbeitsbedingungen.

More information:
XOOM
Source:

INNATEX | Internationale Fachmesse für nachhaltige Textilien

09.07.2018

Penn Textile Solutions & Penn Italia and ROICA™ by Asahi Kasei Introduce ECOINNOVATION @ INTERFILIERE Paris

Penn Textile Solutions and Penn Italia introduce ECOINNOVATION, fully sustainable products range! These must-see products are created using the world’s first premium stretch yarn by ROICA™ that is Cradle to Cradle Certified™ Gold level for Material Health and Hohenstein Environment Compatibility Certificate for breaking down without releasing harmful substances.

Penn Textile Solutions and Penn Italia, a fully integrated international-minded company with over 50 years’ expertise in producing innovative warp and weft knit textiles that answer customers’ demands, including fantastic elastomeric knitted textiles.

Penn Textile Solutions and Penn Italia wisely picks ROICA™ premium stretch fiber to create our ECOINNOVATION, a new fully sustainable range of advanced textiles that are 100% sustainable. ROICA™, produced by Asahi Kasei, is the secret premium stretch ingredient we used to provide comfort, enhance quality and confidence. Thus, making stretch performance a specialty fiber that generates new values for contemporary consumers.

Penn Textile Solutions and Penn Italia introduce ECOINNOVATION, fully sustainable products range! These must-see products are created using the world’s first premium stretch yarn by ROICA™ that is Cradle to Cradle Certified™ Gold level for Material Health and Hohenstein Environment Compatibility Certificate for breaking down without releasing harmful substances.

Penn Textile Solutions and Penn Italia, a fully integrated international-minded company with over 50 years’ expertise in producing innovative warp and weft knit textiles that answer customers’ demands, including fantastic elastomeric knitted textiles.

Penn Textile Solutions and Penn Italia wisely picks ROICA™ premium stretch fiber to create our ECOINNOVATION, a new fully sustainable range of advanced textiles that are 100% sustainable. ROICA™, produced by Asahi Kasei, is the secret premium stretch ingredient we used to provide comfort, enhance quality and confidence. Thus, making stretch performance a specialty fiber that generates new values for contemporary consumers.

ECOINNOVATION presents seven unique articles developed belonging to Penn Textile Solutions and Penn Italia’s family dreamshape® characterized by reinforced edges and seizing that includes the following recycled items; tulle, tulle galloons with dreamshape® reinforced edge, tricot, dreamshape® reinforced gripping edge (great for cycling shorts), stretch satin, polyester tulle and polyester double jersey perfect for laser cutting.

Source:

GB Network

SUSTAINABLE LUXURY AS A BRAND INGREDIENT WOLFORD LAUNCHES AURORA WITH ROICA™ Photo: (c) GB Network
09.07.2018

Sustainable Luxury as a brand ingredient: Wolford launches aurora with ROICA

Wolford is recognized for high quality Skin wear and is a favorite among fashion influencers. Wolford realizes that when it comes to luxury, consumers expect brands to be responsible. In response, Wolford understands sustainable luxury is a new brand ingredient and are dedicated to expanding their collections each season and infusing responsible materials.

This July at Interfiliere, gain a sneak peek into the launch of Wolford’s Aurora collection of leggings and pullovers that are Cradle to Cradle gold certified, first one in the world! The new styles created use premium stretch yarn belonging to the ROICA™ Eco-Smart family, the world’s first yarn awarded Cradle2Cradle Material Health Gold Level Certificate and Hohenstein Environment compatibility certification, which provides evidence of compliance and offers confidence as a responsible choice. In addition to premium stretch yarn from ROICA™ Eco-Smart family, the Aurora pieces are made using two other responsible fibers, Lenzing Modal® a cellulosic fiber derived from sustainable forestry, and infinito® by Lauffenmühle, a specially modified oil based biodegradable polymer.’

Wolford is recognized for high quality Skin wear and is a favorite among fashion influencers. Wolford realizes that when it comes to luxury, consumers expect brands to be responsible. In response, Wolford understands sustainable luxury is a new brand ingredient and are dedicated to expanding their collections each season and infusing responsible materials.

This July at Interfiliere, gain a sneak peek into the launch of Wolford’s Aurora collection of leggings and pullovers that are Cradle to Cradle gold certified, first one in the world! The new styles created use premium stretch yarn belonging to the ROICA™ Eco-Smart family, the world’s first yarn awarded Cradle2Cradle Material Health Gold Level Certificate and Hohenstein Environment compatibility certification, which provides evidence of compliance and offers confidence as a responsible choice. In addition to premium stretch yarn from ROICA™ Eco-Smart family, the Aurora pieces are made using two other responsible fibers, Lenzing Modal® a cellulosic fiber derived from sustainable forestry, and infinito® by Lauffenmühle, a specially modified oil based biodegradable polymer.’

Instead of using new materials, Wolford’s new collection is developed to return the ingredients back to the cycle, they simply borrow them for the lifetime of the product, which supports responsible product ingredient sourcing. At the end of the Aurora collection product lifecycle, Wolford will return them to an industrial composting station to naturally breakdown without releasing harmful environmental substances. Wolford is committed to becoming part of the solution and activating change as they continue to explore responsible material innovations.

Be sure to attend Première Vision NY Smart Talk on July 17th, 2018 at 2:00p to meet to Wolford’s own Andreas Roehrich, Director, Product Develoment & Innovation to discuss technology and Wolford’s quest to become a responsible luxury brand.
 

 

 

More information:
Wolford INTERFILIERE Paris ROICA™
Source:

GB Network

09.07.2018

ILUNA Group with ROICA™ by Asahi Kasei

In line with the powerful global trend towards smarter fashion solutions, Iluna Group launches its Embroidery Division. Specialists in lace since 1985, the new Embroidery Division offers a complete and innovative product match in line with the modern expectations of brands and retailers. Staying true to Iluna’s DNA, the introduction of embroidery and guipure are all produced with only recycled materials.
IIn addition to the launch of the Embroidery Division, this season novelties include:

1. Of major interest today, the launch of velvet lace entirely made of sustainable materials including ROICA™ Eco-Smart family.

2. Within the Black Label collection, the Ultralight series is enriched with new multicolor floral galloons: here Iluna changes the color of the thread not only in the background, but also in the design, the same article reinvents itself in a variety of great visual impact.

In line with the powerful global trend towards smarter fashion solutions, Iluna Group launches its Embroidery Division. Specialists in lace since 1985, the new Embroidery Division offers a complete and innovative product match in line with the modern expectations of brands and retailers. Staying true to Iluna’s DNA, the introduction of embroidery and guipure are all produced with only recycled materials.
IIn addition to the launch of the Embroidery Division, this season novelties include:

1. Of major interest today, the launch of velvet lace entirely made of sustainable materials including ROICA™ Eco-Smart family.

2. Within the Black Label collection, the Ultralight series is enriched with new multicolor floral galloons: here Iluna changes the color of the thread not only in the background, but also in the design, the same article reinvents itself in a variety of great visual impact.

3. Green Label collection, the Iluna dedicated range featuring a new responsible approach in respect of the planet and people, able to deliver innovation, beauty and quality, at 360°. In addition to the all over, jacquard, double jacquard and mesh offer, the line is also featuring new stretch Galloon laces fully made with GRS certified recycled materials, including the stretch thanks to the introduction of the unique ROICA™ sustainable yarn part of the ROICA™ Eco-Smart family.

4. ILUNA has strategically included in all their stretch laces only ROICA™ Eco-Smart family of sustainable yarns since some time.

5. ILUNA can also boast its new STeP (Sustainable Textile Production) certification by Oeko-Tex, a certification that clarifies and communicates the company’s sustainable production commitment. In addition to this, all products are Oeko-Tex 100 certified.

6. ILUNA has created the new e-shop offering its exclusive materials to smaller companies looking for added values as: creativity, innovation, made in Italy and responsibility.

7. The whole collection is also visible online at its web site, previous registration, and orders can be done directly online always aiming to customers care.

 

 

Foto: GS1 Germany
Digitale Sprachassistenten werden zukünftig bei der Organisation des Einkaufs unterstützen und können auch Empfehlungen an Freunde verschicken.
04.07.2018

Shopping 2025: Die neue Macht der Kunden

  • GS1 Germany, PwC und rheingold institut entwickeln sieben Szenarien für die Konsumgüterbranche im Jahr 2025
  • Erstes Szenario fokussiert zukünftiges Einkaufsverhalten: immer, alles, sofort, bequem, preiswert, State of the Art
  • Lösungswege und Handlungsempfehlungen für Unternehmen

Das Jahr 2025: digitale Sprachassistenten, selbstfahrende Autos, das Ende traditioneller Einkaufszeiten. Omni-Channel ist Standard und künstliche Intelligenz im Alltag der Verbraucher angekommen. Shopping 4.0 passiert überall und zu jeder Zeit. „Unternehmen der Konsumgüterwirtschaft stehen vor der Herausforderung, sich in wenigen Jahren grundlegend zu transformieren“, sagt Studienleiter Klaus Vogel, Innovationsmanager bei GS1 Germany. „Der Kunde mit seinem steigenden Bedürfnis nach individuellem und gleichzeitig einfachen, schnellen Einkaufen steht so stark wie nie zuvor im Mittelpunkt der Entwicklungen. Wem es nicht gelingt, ihn mit seinen Produkten, Angeboten und Services zu überzeugen, verliert.“ Doch wie genau sieht das Einkaufsverhalten der Zukunft aus?

  • GS1 Germany, PwC und rheingold institut entwickeln sieben Szenarien für die Konsumgüterbranche im Jahr 2025
  • Erstes Szenario fokussiert zukünftiges Einkaufsverhalten: immer, alles, sofort, bequem, preiswert, State of the Art
  • Lösungswege und Handlungsempfehlungen für Unternehmen

Das Jahr 2025: digitale Sprachassistenten, selbstfahrende Autos, das Ende traditioneller Einkaufszeiten. Omni-Channel ist Standard und künstliche Intelligenz im Alltag der Verbraucher angekommen. Shopping 4.0 passiert überall und zu jeder Zeit. „Unternehmen der Konsumgüterwirtschaft stehen vor der Herausforderung, sich in wenigen Jahren grundlegend zu transformieren“, sagt Studienleiter Klaus Vogel, Innovationsmanager bei GS1 Germany. „Der Kunde mit seinem steigenden Bedürfnis nach individuellem und gleichzeitig einfachen, schnellen Einkaufen steht so stark wie nie zuvor im Mittelpunkt der Entwicklungen. Wem es nicht gelingt, ihn mit seinen Produkten, Angeboten und Services zu überzeugen, verliert.“ Doch wie genau sieht das Einkaufsverhalten der Zukunft aus? Und wie können Unternehmen sich auf die Herausforderungen einstellen? Das beleuchten GS1 Germany, die Wirtschaftsprüfungs- und Beratungsgesellschaft PwC und das rheingold institut im ersten von insgesamt sieben Teilen der gemeinsamen Zukunftsstudie „2025: Smart Value Networks“.

Shoppertypen adé
„Der Shopper der Zukunft ist sich seiner Möglichkeiten bewusst und hat hohe Ansprüche an die Unternehmen seiner Wahl“, sagt Sebastian Buggert, Mitglied der Geschäftsführung und CIO am rheingold institut. „Treiber für diese Entwicklung sind vor allem komplexe Wechselwirkungen zwischen technologischen und gesellschaftlichen Entwicklungen sowie die daraus resultierenden Erwartungen der Menschen.“ So wünscht sich der Verbraucher der Zukunft auf der einen Seite Individualität, Orientierung und Sicherheit in einer hochkomplexen und digitalisierten Welt. Denn die Produkt- und Preisvielfalt sowie die Daten- und Informationsflut verstärken das Gefühl von Unübersichtlichkeit und Intransparenz. Auf der anderen Seite steht der Wunsch nach größtmöglicher Freiheit und einem preiswerten, einfachen Einkauf zu jeder Zeit und über jeden beliebigen Kanal. Um Einkäufe schnell und agil zu tätigen, werden zukünftig intuitiv bedienbare Anwendungen wie persönliche Assistenzsysteme zum Einsatz kommen. Digitale Plattformen sorgen gleichzeitig rund um die Uhr für einen komfortablen Zugang zu einer Vielzahl von Lieferanten und Marken mit einheitlichem Qualitätsversprechen und einfachen Zahlungsabläufen. Bestellungen per digitalem Sprachassistenten im selbstfahrenden Auto auf dem Weg zur Arbeit werden so schon bald keine Vision mehr sein, sondern Shoppingalltag.

Die neuen Möglichkeiten des Verbrauchers stellen Unternehmen vor große Herausforderungen: „Die klassischen Shoppertypen wird es zukünftig nicht mehr geben. Der Kunde agiert situativ. Die Kunst für Unternehmen wird also vor allem darin bestehen, sich flexibel auf die situativen Bedürfnisse der Shopper einzustellen“, erklärt Dr. Stephanie Rumpff, Head of Industry Development bei PwC Europe. Shopping 4.0 steht darum für einen Markt, der hochgradig durch Nachfrage getrieben ist. Kunden möchten kaufen, was sie wollen – nicht das, was angeboten wird.

Kein Vertrauen, kein Kunde
Ein weiterer Erfolgsfaktor für Unternehmen liegt in ihrer Vertrauenswürdigkeit – auch in Zukunft eine essentielle Grundlage für die Kundenbindung. Eine starke Vertrauensbasis schaffen Unternehmen unter anderem durch technischen Schutz der Kundendaten, die Sicherheit der eigenen Systeme und ein hohes Maß an Transparenz. Verliert ein Kunde sein Vertrauen, verliert das Unternehmen seinen Kunden. Und der Wettbewerber ist nur einen Klick entfernt. „Das Jahr 2025 beschreibt eine neue Ära der Kundenorientierung“, so Vogell. „Nur Unternehmen, die sich konsequent auf das veränderte Shopperverhalten einstellen und neue Lösungen integrieren, werden sich behaupten können.“ Diese Entwicklung betrifft sämtliche Unternehmensbereiche – von der Unternehmenskultur über die Organisation bis hin zu eingesetzten Technologien. Entscheidend ist ein gemeinsames Verständnis für die neue Einkaufswelt, in der Online und Offline miteinander verschmolzen sind. Zugleich gilt es für die Anbieter, tradierte Denkmuster aufzulösen und Innovations- und Digitalkompetenzen ihrer Mitarbeiter zu fördern. Auch wird die Einbindung von künstlicher Intelligenz im Zusammenspiel mit dem Personal wettbewerbsrelevant sein. Gelingt den Unternehmen diese anspruchsvolle Transformation, sind die Weichen in Richtung Zukunft gestellt.

Source:

GS1 Germany GmbH

Foto: Thomas Niedermueller/Getty Images for Greenshowroom
03.07.2018

Fair Fashion goes Future

  • Greenshowroom, Ethical Fashion Show Berlin und FashionSustain machen das Kraftwerk Berlin zur Bühne für nachhaltigen Lifestyle während der Berlin Fashion Week.

Alles neu macht der Sommer: Mit 140 ausgewählten internationalen Fair Fashion-Labels von edel bis streetstyle, einem neuem Beauty-Areal und einem vollen Event-Programm mit exklusiven Branchen-Insights, hochkarätigen Sprechern bis hin zu Networking-Parties bieten die Veranstaltungen im Kraftwerk vom 3. bis 5. Juli 2018 Inspiration und Fachwissen und bringen die Fashion-Community zusammen. Immer im Fokus: die enge Verbindung von Mode, Innovation und Nachhaltigkeit.

  • Greenshowroom, Ethical Fashion Show Berlin und FashionSustain machen das Kraftwerk Berlin zur Bühne für nachhaltigen Lifestyle während der Berlin Fashion Week.

Alles neu macht der Sommer: Mit 140 ausgewählten internationalen Fair Fashion-Labels von edel bis streetstyle, einem neuem Beauty-Areal und einem vollen Event-Programm mit exklusiven Branchen-Insights, hochkarätigen Sprechern bis hin zu Networking-Parties bieten die Veranstaltungen im Kraftwerk vom 3. bis 5. Juli 2018 Inspiration und Fachwissen und bringen die Fashion-Community zusammen. Immer im Fokus: die enge Verbindung von Mode, Innovation und Nachhaltigkeit.

„Mit unserer zweiten Ausgabe im Kraftwerk legen wir nochmal eine Schippe drauf. Wir haben tolle Labels im Programm, die wir bewusst noch einmal stärker modisch kuratiert haben und unter denen einige spannende Neuentdeckungen sind. Unser Eventprogramm ist so umfangreich und exklusiv wie noch nie. Kurzum: Unsere Veranstaltungen im Kraftwerk gehen den nächsten Schritt in Richtung Zukunft“, so Olaf Schmidt, Vice President Textiles and Textile Technologies der Messe Frankfurt.

Kapsel-Kollektionen mit Tiefgang
Outdoor-Label Bleed feiert im Kraftwerk 10. Geburtstag. Am Mittwoch, 4. Juli laden die Oberfranken gemeinsam mit Singersongwriter Adrian Winkler zur Jubiläumsparty an ihrem Messestand. Denim-Label Kuyichi zeigen unter anderem ein Statement-Shirt in Zusammenarbeit mit dem niederländischen Designer Antoine Peters und der NGO Justdiggit, die aus dem Erlös Trockengebiete in Afrika fruchtbar macht. Lanius lanciert seine Kapsel-Kollektion mit Naturfarbstoffen. Besucher können selbst Tücher einfärben. Luxaa zeigen eine Kapsel-Kollektion in Zusammenarbeit mit dem Leipziger Künstler Michel Holzwart, bei der Kollektionsteile mithilfe von Sonnenlicht bedruckt werden. Nuuwai stellt Taschen aus Apfelleder vor, die zudem ein Innenfutter aus recycelten PET-Flaschen haben. Dies wiederum stammt aus Restbeständen des spanischen Upcycling-Labels Ecoalf. Skunkfunk spricht über ihren Carbon Footprint Calculator, anhand dessen das Label die CO2-Einsparung jedes seiner Kollektionsteile im Vergleich zu konventionellen Stücken misst.

Zahlreiche Newcomer im Kraftwerk
Neben etablierten Fair Fashion-Labels haben der Greenshowroom und die Ethical Fashion Show Berlin erneut einige vielversprechende Newcomer im Programm. Beard and Fringe aus Frankreich stehen für geradlinige Urban Wear mit coolen Details. Mymarini aus Hamburg bieten edle Bademode, die Stil, Nachhaltigkeit und Funktionalität vereint, ebenso wie das österreichische Label Margaret and Hermione, deren  Swim- und Sportswear aus nicht mehr verwendeten Fischernetzen entsteht. Mit Good Krama stellt erstmals ein nachhaltiges Label aus Kambodscha im Kraftwerk aus und verbindet traditionelles Handwerk mit innovativer Casual Wear. Das britische Label Re.Sustain produziert hochwertige, stylische Contemporary Wear zu demokratischen Preisen. Shipsheip aus Köln setzen auf minimalistisches Design, anspruchsvolle Details und Langlebigkeit. Das Leipziger Label Klymp steht für zeitlose und individuelle Accessoires wie Hosenträger, Fliegen und Einstecktücher.

Die Trends für den kommenden Frühjahr und Sommer
Die Kollektionen der Labels im Kraftwerk für das Frühjahr und den Sommer 2019 machen Lust auf Sommer, Ferne und Freiheit. Natürliche Materialien und harmonische Farbpaletten erinnern an mediterrane Landschaften unter wolkenlosem Himmel. Folkloristische Details wecken Assoziationen mit exotischen Lebensstilen. Einflüsse kommen aus der engen Zusammenarbeit mit Kunsthandwerkern weltweit, Ansätzen zum Erhalt traditioneller Handwerkstechniken und der Natur selbst.

Eventprogramm informiert, inspiriert und unterhält
Besucher des Kraftwerks erwartet ein Eventprogramm, das noch nie so umfangreich war und neben Branchenwissen jede Menge Inspiration und Erlebnis verspricht. Zu den Highlights zählen die Modenschau „Greenshowroom Selected“ im Rahmen der MBFW, der Abendevent Nightshift am 3. Juli mit der „Ginger Party“ von Lanius und Weleda und einem After Show-Cocktail zur Modenschau, das Konferenz-Duo FashionSustain und Fashiontech, der Blogger- und Influencer-Event Prepeek powered by Fashion Changers sowie Vorträge, Workshops und Diskussionen zu Themen wie nachhaltiger Footwear, fairen Löhnen und transparenten Lieferketten. Unter dem Titel „FashionImpact“ steht zudem erstmals Highfashion aus Afrika und Asien im Fokus. Fußball-Fans können zudem am 3. Juli ab 16 Uhr beim Treffpunkt by Sportswear International und Textilwirtschaft das Achtelfinale der Fußball-Weltmeisterschaft verfolgen.

Modenschau erstmals Teil der MBFW
Unter dem Titel „Greenshowroom Selected“ vereint die kuratierte Modenschau am Dienstag, dem 3. Juli ab 19 Uhr die herausragendsten Styles der Aussteller des Greenshowrooms und der Ethical Fashion Show Berlin. Die Modenschau findet erstmals im Rahmen des im Januar lancierten Mercedes-Benz Fashion Week-Formats MBFW im Ewerk Berlin statt. Die „Greenshowroom Selected“-Show wird zusätzlich live in das Kraftwerk übertragen.

Greenshowroom und Ethical Fashion Show Berlin werden Neonyt
Die Sommerausgabe des Greenshowrooms und der Ethical Fashion Show Berlin finden letztmalig unter den bekannten Namen statt. Ab Messeschluss und für die kommende Winterausgabe 2019 bildet Neonyt dann den europaweit führenden Hub für die Zukunftsthemen in der Modebranche. In Zusammenspiel mit der Konferenz FashionSustain, der von der Premium Group organisierten #Fashiontech sowie weiteren Events und Showcases entsteht ein globaler Hub für zukunftsorientierte Mode und nachhaltige Innovationen.

 

21st Kenya International Trade Exhibition 2018 (KITE)
21st Kenya International Trade Exhibition 2018 (KITE)
28.06.2018

21st Kenya International Trade Exhibition 2018 (KITE)

Exhibitors from over 30 countries participating at Kenya's Biggest Int'l. Multi-Sector Trade Exhibition

The largest international trade exhibition in Africa for multi-sector products, equipment and machinery will take place at KICC, Nairobi, Kenya from 04 - 06 September with record breaking numbers. Exhibitors and trade visitors are said to increase by 27% and 24% respectively at the 21st edition of the Kenya International Trade Exhibition (KITE). The exhibition has grown in stature from its inception 22 years ago, as the key networking and sourcing platform for the industries. As the largest event of its kind, it ensures direct access to over 150 exhibitors from 30 countries and more than 12,000 trade visitors.

With an amazing array of products and services from all over the world, it gives visitors the opportunity to source cutting edge products and services as well as learn about and discuss the latest market trends. There is no other related trade exhibition in East Africa that delivers the same quality, quantity and variety of buyers and distributors.

Exhibitors from over 30 countries participating at Kenya's Biggest Int'l. Multi-Sector Trade Exhibition

The largest international trade exhibition in Africa for multi-sector products, equipment and machinery will take place at KICC, Nairobi, Kenya from 04 - 06 September with record breaking numbers. Exhibitors and trade visitors are said to increase by 27% and 24% respectively at the 21st edition of the Kenya International Trade Exhibition (KITE). The exhibition has grown in stature from its inception 22 years ago, as the key networking and sourcing platform for the industries. As the largest event of its kind, it ensures direct access to over 150 exhibitors from 30 countries and more than 12,000 trade visitors.

With an amazing array of products and services from all over the world, it gives visitors the opportunity to source cutting edge products and services as well as learn about and discuss the latest market trends. There is no other related trade exhibition in East Africa that delivers the same quality, quantity and variety of buyers and distributors.

Concentrating on some of the largest growth categories within the multi sector industry, Kenya International Trade Exhibition (KITE) 2018 has five distinct sub categories, namely: FOODAGRO, MEDEXPO, PPPEXPO & INDUSMACH which will cover the food, hotel & agricultural sectors, medical & pharmaceuticals, plastic, printing & packaging sector, the industrial and finally the consumer sector. Being centrally located, Kenya emerges as one of the largest importers in Africa. Kenya also has the largest economy in east Africa and is a regional financial and transportation hub.

28.06.2018

COOPERATION BY BOREALIS AND HENKEL PRODUCES PLASTIC BOTTLE AND NOZZLE COMPOSED 100% OF POST-CONSUMER RECYCLED MATERIAL

Packaging solution made of 100% plastic recyclate delivers circular economy proof point
Borealis, a leading provider of innovative solutions in the fields of polyolefins, base chemicals and fertilizers, announces the successful launch of a new packaging solution produced entirely with post-consumer recycled (PCR) material. Developed in close collaboration with the German consumer and industrial goods company Henkel and two additional value chain partners, this truly sustainable packaging solution is further evidence of how mtm plastics GmbH, a member of the Borealis Group, is helping increase the circularity of plastics. The launch has significance for the consumer goods industry because the robustness of this new packaging solution provides further evidence that plastic recyclate is indeed suitable for a variety of demanding packaging applications, in this case a popular adhesive brand marketed by Henkel.

Value chain collaboration yields plastic bottle and nozzle composed of 100% PCR material

Packaging solution made of 100% plastic recyclate delivers circular economy proof point
Borealis, a leading provider of innovative solutions in the fields of polyolefins, base chemicals and fertilizers, announces the successful launch of a new packaging solution produced entirely with post-consumer recycled (PCR) material. Developed in close collaboration with the German consumer and industrial goods company Henkel and two additional value chain partners, this truly sustainable packaging solution is further evidence of how mtm plastics GmbH, a member of the Borealis Group, is helping increase the circularity of plastics. The launch has significance for the consumer goods industry because the robustness of this new packaging solution provides further evidence that plastic recyclate is indeed suitable for a variety of demanding packaging applications, in this case a popular adhesive brand marketed by Henkel.

Value chain collaboration yields plastic bottle and nozzle composed of 100% PCR material
In 2016, Borealis acquired leading German recycler mtm plastics GmbH, which is now a member of the Borealis Group. By leveraging their respective areas of expertise and decades of experience as a virgin polyolefins producer and “upcycler”, respectively, Borealis and mtm plastics are exploring new growth opportunities with joint forces.

A success story originating from this exploration is a recently completed pilot project with Henkel, the global leader for adhesives, sealants and functional coatings. The companies have worked to develop a new packaging solution based on recycled material for the Made-at-Home all-purpose glue bottle and cap, which Henkel is marketing under its well-known Pattex brand.  The aim was to replace the virgin plastic material traditionally used for this packaging with a recyclate-based resin. The resin, however, had to fulfil the diverse material demands for packaging of an adhesive product.

After extensive and joint application development, a new bottle was developed with the proprietary mtm product Purpolen® PE, a high-quality polyethylene regranulate produced by mtm at its facilities in Niedergebra, Germany. Value chain partner KKT Kaller Kunststoff Technik GmbH, a plastics processor also based in Germany, manufactured the bottles. For the three separate components of the adjustable applicator nozzle, which is used for both filigree and wide-area gluing, high-quality Purpolen® PP polypropylene regranulate produced by mtm was identified as the ideal solution. German plastic components manufacturer bomo trendline Technik GmbH produced the applicator nozzles.

The new Pattex Made-at-Home packaging solution successfully passed extensive application tests, including a three-month storage test and other tests of mechanical properties. It was launched on the European market in 2018.

“Our commitment to leadership in sustainability is deeply embedded in our companies´ values,” explained Matthias Schaefer, Project Manager for Global Packaging Engineering at Henkel Adhesive Technologies. “We are at the forefront of the industry when it comes to new sustainability strategies in packaging.  Thus, we identified Pattex Made-at-Home as a candidate for exploring the use of recyclate instead of virgin plastics. This constructive collaboration with our partners proves the viability of 100% PCR material for an adhesive product like Made-at Home. It also underscores our efforts at Henkel to drive leadership in sustainability in the consumer goods sector.”

“As a virgin polyolefins producer, Borealis is thrilled to be among the pioneers in using plastic recyclate in new applications,” says Günter Stephan, Head of Borealis Circular Economy Solutions. “Even though momentum is gaining in the drive to increase the circularity of plastics, we still need to prove without a doubt within the industry that using recyclates – and even 100% PCR – is a suitable and effective option, even for demanding applications. Thanks to this successful value chain cooperation with our partners Henkel, KKT and bomo, we are giving plastics a second life and are thus one step closer to the goal of a more circular economy of plastics.”
 

Source:

Borealis Group

26.06.2018

Archroma to showcase innovative denim solutions at DenimsandJeans Vietnam 2018

Archroma, a global leader in color and specialty chemicals, will be presenting its innovative and sustainable denim solutions for manufacturers and brands at DenimsandJeans Vietnam 2018, on June 27 and 28.
From fiber to finish, Archroma offers a scope of possibilities for effects and colors, from the authentic roots of indigo to the most innovative and eco-advanced solutions. Archroma is a recognized leader in integrated solutions, offering best-in-class auxiliaries for bespoke process packages.
Visitors will be able to discover solutions designed to make denim in a more sustainable and responsible way, in particular:
DENISOL®, BRINGING INDIGO BACK TO ITS ROOTS - NOW ANILINE-FREE*
Archroma’s Denisol® range is a newly developed pre-reduced liquid indigo solution that is manufactured in Archroma’s award winning ‘zero liquid discharge’ manufacturing plant in Pakistan.

Archroma, a global leader in color and specialty chemicals, will be presenting its innovative and sustainable denim solutions for manufacturers and brands at DenimsandJeans Vietnam 2018, on June 27 and 28.
From fiber to finish, Archroma offers a scope of possibilities for effects and colors, from the authentic roots of indigo to the most innovative and eco-advanced solutions. Archroma is a recognized leader in integrated solutions, offering best-in-class auxiliaries for bespoke process packages.
Visitors will be able to discover solutions designed to make denim in a more sustainable and responsible way, in particular:
DENISOL®, BRINGING INDIGO BACK TO ITS ROOTS - NOW ANILINE-FREE*
Archroma’s Denisol® range is a newly developed pre-reduced liquid indigo solution that is manufactured in Archroma’s award winning ‘zero liquid discharge’ manufacturing plant in Pakistan.

  • Denisol® Indigo 30 liq is compliant with major official eco-standards and requirements from retailers, brands and fashion leading companies and helps to produce fabrics suitable for current eco-labeling such as bluesign® and GOTS.
  • Responding to demands for a non-toxic alternative to the dyes that are used for the iconic and traditional indigo blue that consumers associate with denim and jeans, Archroma just announced the upcoming new Denisol® Pure Indigo 30.

ADVANCED DENIM, TOWARDS WATERLESS DENIM DYEING
Consider this: The water needed to produce one pair of jeans is said to be ~ 11'000 liters(1). With approximately 167 million pairs of jeans produced monthly(2), that is 1,837,000,000,000 liters of water consumed every month in the process! Based on the Denim-Ox and Pad/Sizing-Ox dyeing processes, Archroma’s multi-awarded ADVANCED DENIM, dyeing technology allows savings of up to 92% in water, 87% in cotton waste and 30% in energy, compared to a conventional denim dyeing process.
The technology has been adopted by brands like Patagonia and received the prestigious 2012 ICIS Innovation Award and Innovation with Best Environmental Benefit Award.

  • Optisul® C, “soft colors” made easy
    Colors other than blue have been tricky to achieve in the past. With Optisul® C dyes, denim manufacturers can expand their color horizons with this range of six dyes especially designed to produce soft denim colors in continuous dyeing processes, as well as on coating and printing. Optisul® C affinity-free, sulfide-free dyes can easily be combined with each other to create garments suitable for wash-down treatments in a wide array of easily achievable and reproducible soft colors. They are suitable for GOTS and bluesign® approval.
  • Diresul® RDT Ocean Blues, ocean-themed bright sulfur blue dyes
    Archroma’s Diresul® RDT Ocean Blues are a collection of vibrant, ocean-themed bright sulfur blue dyes. These best-in-class dyes and their auxiliaries bring out the best of indigo, improve workability, dyeing consistency and process safety.
    They can be combined with Denisol® Indigo 30 liq in bottoming/topping manufacturing routes for avant-garde blue styles. At the booth, Archroma will display an “illustration collection” of exciting indigo casts.
  • Diresul® blacks & greys, a universe of greys and deep black and navies.
    Archroma’s dye portfolio of conventional and black Diresul® specialties allow to create a universe of greys and deep black and navies. From superficial to solid blacks for both extreme wash-down and stay black effects.

EARTHCOLORS, TRACEABLE FROM NATURE TO FASHION
As consumers increasingly aspire to functional, beautiful and meaningful clothing, brands and manufacturers are increasingly interested in the environmental impact of the denim industry. Archroma has placed sustainability at the heart of its innovation process to create products and processes that improve the industry’s sustainability.
The EarthColors patented range of “biosynthetic” dyes for cotton and cellulose-based fabrics, which are made from waste left over by the agricultural and herbal industry after extraction, such as almond shells, saw palmetto, or rosemary leaves. The latest NFC technology used on the end-product hangtags enables transparency and traceability through the supply chain to consumers.
The EarthColors allow to produce the earth tones that are coming strong: red, brown and green colors. They have been adopted by brands such as Patagonia, Kathmandu and G-Star, and won an OutDoor Industry Award 2017.

SOLUTION PACKAGES FOR SUSTAINABILITY
Brand owners and retailers around the world are taking action to evaluate the environmental impact of textile treatment, dyeing and finishing processes in response to consumer concerns.

Archroma recently introduced the ONE WAY Process Simulator, the last update of a calculation tool that supports its ONE WAY Sustainability Service introduced back in 2012. The new, online software can be used to mimic and compare products and processes, and thus calculate the ecological and economical profile of the final end-product.
Archroma’s portfolio of ZDHC MRSL-compliant chemicals and dyes is integrated into the ONE WAY calculation tool since 2013.
“Innovation and sustainability go hand in hand,” says Paul O’Prey, Head of Sales, Brand & Performance Textile Specialties, Archroma, Vietnam. “While developing new products and services, we always consider the environmental impact so they are as sustainable as possible. This can be seen in our innovative and eco-advance products, such as the water-saving ADVANCED DENIM and the aniline-free* Denisol® Pure Indigo.”

22.06.2018

Filpucci @ PITTI Filati- The journey of responsible innovation continues

FILPUCCI GROUP proceeds along the path of commitment towards an ever more responsible innovation. The group takes part in the 83rd edition of Pitti Filati (June 27-29, 2018) with unique products, high-end knitwear and creative yarns, all resulting from the authentic Smart Innovation the company has been long committed to.
 
Research, style and fashion are key words for the world-renown Tuscan company, which unveils an always more responsible approach both at a corporate level and in terms of offer.
Here are some key elements to prove Filpucci’s relentless commitment:

FILPUCCI GROUP proceeds along the path of commitment towards an ever more responsible innovation. The group takes part in the 83rd edition of Pitti Filati (June 27-29, 2018) with unique products, high-end knitwear and creative yarns, all resulting from the authentic Smart Innovation the company has been long committed to.
 
Research, style and fashion are key words for the world-renown Tuscan company, which unveils an always more responsible approach both at a corporate level and in terms of offer.
Here are some key elements to prove Filpucci’s relentless commitment:

  • The GOTS (Global Organic Textile Standard) and OCS (Organic Content Standard) certifications obtained by the Filpucci dyeing plant add to the Clear to Wear (CTW) standard developed by Inditex Group and achieved in 2014 and to the Detox commitment, which was signed in February, 2016.
  • Not only the best raw materials, but also an established knowhow in the fields of dyeing and finishing, always under the key concept of Responsible Innovation. This concept extends to each and every FILPUCCI collection and their ever-increasing offer, the roughly twenty innovative new items, the Woolen line of carded yarns and the real spearhead of premium fashion, the Collection. Among this season’s new offer: Baby Camel Re.Verso™, RWS- certified merino organic wool, Re.Verso™ cashmere, organic silks and FSC-certified viscose.
  • The achievement of further certifications such as the FSC (Forest Stewardship Council) for viscose shows the care and respect towards the ecosystem as a whole, guaranteeing a product derived from a forest or a plantation forest in the respect of strict environmental, social and economic standards. The RWS (Responsible Wool Standard) finally guarantees the use of wool coming from livestock managed under rigorous criteria oriented towards the wellbeing of animals and the reduction of environmental impact.
  • Filpucci Group is all about a constant vocation towards new generation values and a reliable, traceable and transparent manufacturing process, as shown by the Re.Verso™ circular economy supply chain, of which the group is a unique ambassador in the field of high-end/low-impact knitwear yarns.

With absolute quality always in mind, FILPUCCI GROUP represents a corporate model that has made of sustainability a real mission, embarking on complex paths that have brought great results with fashionable textile solutions lead by ethnical and sustainable values. Thanks to this, Filpucci’s products have become part of Patagonia Collections, an important acknowledging from the brand’s part, whose managers stated: “We are always on the hunt for the highest performing, lowest impact materials. We were thrilled to find Re.Verso ™ (95/5 transformed) Cashmere yarn from Filpucci. It allowed us to create a range of products with the insulative and soft properties of cashmere while adhering to our mission statement; build the best product, cause no unnecessary harm.”
FILPUCCI GROUP’s commitment is evident and it moves forward thanks to the passion towards responsible and innovative paths that contribute to turning the group into a reliable partner, symbol of quality and excellence.

Filpucci is also a C.L.A.S.S. (Creativity Lifestyle And Sustainable Synergy) partner.

Source:

GB Network Marketing & Communication

Lenzing and Duratex plan to build 450,000 t dissolving wood pulp plant in Brazil
21.06.2018

Lenzing and Duratex plan to build 450,000 t dissolving wood pulp plant in Brazil

  • Lenzing will hold 51 percent in a future joint venture
  • Largest single line dissolving wood pulp plant in the world
  • Basic engineering and permitting process to be kicked off
  • 43,000 hectares FSC® certified plantation secured
  • Final investment decision subject to outcome of basic engineering expected in 2019

Lenzing Group, world market leader in specialty cellulosic fibers and Duratex, the largest producer of industrialized wood panels of the Southern Hemisphere, announce that they agreed on the terms and conditions to form a joint venture to investigate building the largest single line dissolving wood pulp (DWP) plant in the state of Minas Gerais, close to Sao Paulo, Brazil. This decision supports the backward integration and the growth in specialty fibers, defined in Lenzing’s corporate strategy sCore TEN.

  • Lenzing will hold 51 percent in a future joint venture
  • Largest single line dissolving wood pulp plant in the world
  • Basic engineering and permitting process to be kicked off
  • 43,000 hectares FSC® certified plantation secured
  • Final investment decision subject to outcome of basic engineering expected in 2019

Lenzing Group, world market leader in specialty cellulosic fibers and Duratex, the largest producer of industrialized wood panels of the Southern Hemisphere, announce that they agreed on the terms and conditions to form a joint venture to investigate building the largest single line dissolving wood pulp (DWP) plant in the state of Minas Gerais, close to Sao Paulo, Brazil. This decision supports the backward integration and the growth in specialty fibers, defined in Lenzing’s corporate strategy sCore TEN.

The joint venture will investigate the construction of a 450,000 t DWP plant, which is expected to become the largest and most competitive single line DWP plant in the world. Dissolving wood pulp is the key raw material for the production of Lenzing’s bio-based fibers. For the future operation, the two companies have secured a plantation of 43,000 hectares that will provide the FSC® certified biomass. The plantation is fully in line with Lenzing’s wood and pulp sourcing policy. The basic engineering and the application for required permits and merger clearances will now be started.

Lenzing will hold 51 percent of the joint venture which will operate the mill, while Duratex’s share will be 49 percent. The estimated cash investment by the joint venture for the construction of the DWP mill is expected to be somewhat above USD 1 bn (based on current FX rates, net of generic tax refunds and the outcome of the basic engineering study). The joint venture will supply the entire volume of dissolving wood pulp to the Lenzing Group. This step is an essential milestone in the group’s ambition to grow its specialty fibers business.

“Specialty cellulosic fibers are an important contribution to make the global textile industry more sustainable. In line with our corporate strategy sCore TEN we are committed to strong organic growth in this field. We are pleased that with Duratex, a recognized leader in sustainable forestry management, we have a strong partner in this joint venture. Together we will create a very sustainable and competitive raw material base for Lenzing’s global expansion plans”, says Stefan Doboczky, Chief Executive Officer of Lenzing Group.

“Projects of this nature are the result of our strategic plan and of our team’s effort towards drawing Duratex’s future. The Company is known for its financial solidity, high quality, innovation and sustainability; the results of a history spanning over six decades. The partnership with Lenzing for the construction of the largest single line dissolving wood pulp plant in the world is an honor for Duratex. Working with Lenzing, a global benchmark in technology, high quality and corporate governance makes us very proud. We are sure that this joint venture is going to be successful”, affirms Duratex’s Chief Executive Officer Antonio Joaquim de Oliveira.

The final investment decision to build the dissolving wood pulp plant is subject to the outcome of the basic engineering studies and the approval by the respective supervisory boards.

Kraftwerk Fashion Week Berlin (c) Messe Frankfurt Exhibition GmbH
20.06.2018

green showroom // ethical fashion show: Eventprogramm im Kraftwerk

Im Kraftwerk Berlin dreht sich vom 3. bis 5. Juli 2018 alles rund um Mode im Kontext der Top-Themen Nachhaltigkeit, Digitalisierung und Innovation.

Zur kommenden Ausgabe der Berlin Fashion Week erwartet Besucher des Kraftwerk Berlins ein umfangreiches Eventprogramm, das neben Branchenwissen jede Menge Inspiration und Erlebnis verspricht. Zu den Highlights zählen die Modenschau „Greenshowroom Selected“ im Rahmen der MBFW, der Abendevent Nightshift, das Konferenz-Duo FashionSustain und Fashiontech, der Blogger- und Influencer-Event Prepeek powered by Fashion Changers sowie Vorträge, Workshops und Diskussionen zu Themen wie nachhaltiger Footwear, fairen Löhnen und transparenten Lieferketten. Unter dem Titel „FashionImpact“ steht zudem erstmals Highfashion aus Afrika und Asien im Fokus.

Im Kraftwerk Berlin dreht sich vom 3. bis 5. Juli 2018 alles rund um Mode im Kontext der Top-Themen Nachhaltigkeit, Digitalisierung und Innovation.

Zur kommenden Ausgabe der Berlin Fashion Week erwartet Besucher des Kraftwerk Berlins ein umfangreiches Eventprogramm, das neben Branchenwissen jede Menge Inspiration und Erlebnis verspricht. Zu den Highlights zählen die Modenschau „Greenshowroom Selected“ im Rahmen der MBFW, der Abendevent Nightshift, das Konferenz-Duo FashionSustain und Fashiontech, der Blogger- und Influencer-Event Prepeek powered by Fashion Changers sowie Vorträge, Workshops und Diskussionen zu Themen wie nachhaltiger Footwear, fairen Löhnen und transparenten Lieferketten. Unter dem Titel „FashionImpact“ steht zudem erstmals Highfashion aus Afrika und Asien im Fokus.

Nightshift und Modenschau mit Live-Übertragung
Unter dem Titel „Greenshowroom Selected“ vereint die kuratierte Modenschau am Dienstag, dem 3. Juli ab 19 Uhr die herausragendsten Styles der Aussteller des Greenshowrooms und der Ethical Fashion Show Berlin. Die Modenschau findet erstmals im Rahmen des im Januar lancierten Mercedes-Benz Fashion Week-Formats MBFW im Ewerk Berlin statt. Die „Greenshowroom Selected“-Show wird zusätzlich live in das Kraftwerk übertragen. Am selben Abend lädt die Messe Frankfurt Fachbesucher von 18 bis 21 Uhr zur „Nightshift“ in das Kraftwerk Berlin ein, dem Abend-Event zum lockeren Austausch mit den ausstellenden Labels, der „Ginger Party“ von Lanius und Weleda und einem After Show-Cocktail zur Modenschau. Fußball-Fans können zudem ab 16 Uhr beim Treffpunkt by Sportswear International und Textilwirtschaft das Achtelfinale der Fußball-Weltmeisterschaft verfolgen.

Konferenz-Duo FashionSustain und Fashiontech
Das Konferenz-Duo FashionSustain und Fashiontech geht am 3. und 4. Juli in die zweite Runde. Unter dem Motto „Jump into the Future“ bringt die FashionSustain am Dienstag Experten und Vordenker rund um Schuhe, Sneaker, Footwear und nachhaltige Leder aufs Podium. Die Keynote hält Bandana Tewari (Vogue India und Business of Fashion). Unter den Referenten sind unter anderem Veja, die GLS Bank, I:CO und die C&A Foundation. Am Tag darauf stehen bei der Fashiontech digitale Lösungen für E-Commerce, Retail und Digitales Marketing in der Mode im Fokus. Bereits am Vortag der FashionSustain startet im Radialsystem der Thinkathon beider Veranstaltungen, in dem interdisziplinäre Teams zwei Tage lang an konkreten Fragestellungen aus der Industrie arbeiten.

Transparente Lieferketten und traditionelle Handwerkstechniken
Am Dienstag, dem 3. Juli ab 10 Uhr gibt Designerin Ines Rust vom Kölner Denim-Label Dawn gemeinsam mit Linda Mai Phung vom Lieferanten Dawns Evolution3 aus Vietnam einen filmischen Einblick in die Herstellung vor Ort. Am selben Tag stellt die FairWearFoundation 14.30 Uhr in einer Pressekonferenz erstmals die Ergebnisse aus den unabhängigen Checks ihrer Mitgliedsunternehmen der vergangenen fünf Jahre vor und zieht eine Zwischenbilanz über die Entwicklung von Mode, Sport- und Outdoormarken auf dem Weg hin zu einer fairen Lieferkette. In der anschließenden Diskussion geben die Mitgliedsunternehmen Kings of Indigo und Iriedaily tiefere Einblicke. Transparente Lieferketten sind zudem das Thema des Vortrags von Dr. Rossitza Krueger von Fairtrade International ab 15.30 Uhr.

Wie eine nachhaltige Modeindustrie durch die Investition in lokale Gemeinschaften gefördert werden kann, erklärt Dr. Norbert Taubken von der Good Textiles Foundation am 3. Juli ab 16.30 Uhr. Die Good Textiles Foundation hat einen Ansatz entwickelt, der Unternehmen den verlässlichen Zugang zu fairer Baumwolle sichert und dabei auf die faire Zusammenarbeit mit lokalen Gemeinschaften setzt. Auch bei den Fab Talks mit Abury am Mittwoch, 4. Juli ab 18 Uhr geht es um die Verbindung von Mode und traditionellen Handwerkstechniken.

Highfashion aus Äthopien und Sri Lanka
Textile Designs aus afrikanischen und asiatischen Ländern, hergestellt von lokalen Produzenten mit traditionellen Handwerkstechniken, erobern zunehmend internationale Märkte, ob in Kapsel-Kollektionen in Zusammenarbeit mit großen Modelabels oder als Highfashion-Accessoires in großen Modehäusern Europas. Die Unternehmerinnen Sara Abera, Gründerin des äthiopischen Produzenten Muya, und Linda Speldewinde, Gründerin der Designervereinigung Sri Lanka, sprechen im Rahmen des Formats „FashionImpact“ am Donnerstag, 5. Juli ab 11 Uhr über die damit verbundenen Chancen für die lokale Wirtschaft. In der anschließenden Diskussion mit Fashion Africa 254, dem Programm für Nachhaltige Textilien Äthiopien der Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ) sowie Meron Addis Abeba Leather Bags steht die Modeindustrie rund um Addis Abeba (Äthiopien) im Fokus.

Blogger und Influencer setzen Kollektionen in Szene
Der Treffpunkt für die Fashion-Onlinecommunity: Beim Event “Prepeek powered by Fashion Changers” entstehen aus Kollektionsteilen der ausstellenden Labels individuelle Looks, die von professionellen Fotografen vor Ort festgehalten und von Bloggern und Influencern in ihren Social Media-Kanalen geteilt werden. Bei der letzten Ausgabe im Januar 2018 besuchten über 300 Multiplikatoren das Event, wurden 100 Outfits geshootet, sieben Videos individuell produziert sowie 400 Beiträge in Social Media gepostet.

Preisverleihung Spitze Nadel
Mit dem Aktionspreis SPITZE NADEL würdigen das entwicklungspolitische INKOTA-Netzwerk und die Gesellschaft für Aufklärung und Technik cum ratione zum dritten Mal besonders wirksame Aktionen, die auf die Missstände in der Textil-, Schuh- und Lederindustrie aufmerksam machen und sich für die Menschenrechte bei der Arbeit stark machen. Die offizielle Preisverleihung findet am Dienstag, 3. Juli ab 18.30 Uhr im Kraftwerk statt. Ab 17.30 Uhr laden die Initiatoren zur Diskussion über fair produzierte Schuhmode ein.

 

Source:

Messe Frankfurt Exhibition GmbH

REGENERATED ECONYL® YARN (c) Schoeller Textil AG
REGENERATED ECONYL® YARN
16.06.2018

Schoeller: sustainability for textiles and technologies

For Schoeller Summer 2020 everything flows smoothly. The fabrics move with a fluid lightness in a closed ecological cycle. Upcycled products with ECONYL® yarn and the PFC-free ecorepel® Bio technology based on renewable raw materials are two ecological highlights of the 2020 Summer Collection, which is being developed and produced in the heart of the Swiss mountains. Color effects turn the functional textiles into exciting multicolors with contrasting reverses and fresh, modern plain colors that can easily be combined.

For Schoeller Summer 2020 everything flows smoothly. The fabrics move with a fluid lightness in a closed ecological cycle. Upcycled products with ECONYL® yarn and the PFC-free ecorepel® Bio technology based on renewable raw materials are two ecological highlights of the 2020 Summer Collection, which is being developed and produced in the heart of the Swiss mountains. Color effects turn the functional textiles into exciting multicolors with contrasting reverses and fresh, modern plain colors that can easily be combined.


REGENERATED ECONYL® YARN
The textiles manufactured by Schoeller using ECONYL® yarn made from regenerated material are genuine upcycled products. The ECONYL® Reclaiming Program of Aquafil S.P.A. reduces global waste by collecting recyclable materials from landfill sites and the world’s oceans and returning them into the production cycle. The resulting yarn is no different from conventional textiles in terms of quality and appearance. The Schoeller fabric family with ECONYL® yarn encompasses a complete package with diverse exciting qualities such as ultra-light, bi-elastic schoeller®-dynamic (e.g. for windbreaker blousons), very soft, fine schoeller®-dryskin (e.g. for high-tech shorts) and lightweight schoeller®-WB-400.


ECO-CREATED
New, supersoft soft-shells with ECONYL® yarn are available with different backings and weights depending on the situation. The lightest schoeller®-WB-400 radiates a sense of summer in fresh tones such as melon, oxygen blue or khaki with a smooth jersey reverse in contrasting colors, also made from ECONYL® yarn. A slightly heavier quality surprises in classic black with an elegant, navy blue reverse, while the Bordeaux nuance of the soft-shell with its brushed reverse in stone grey feels warm, soft and cozy. The fluorocarbon-free ecorepel® bio-technology, based on renewable raw materials, offers sustainable water repellence.


WHITE MATTER
The dominant features of summer 2020, alongside sustainable textiles and technologies made from natural materials, are inspired multicolors. The comfortable, multicolored schoeller®-WB-400 qualities produce completely new color effects and create a cheerful look – both for outdoor activities and in urban sportswear. The combination of melon, ocean green and stone grey with white changes the mood of the original colors and lends the textiles an unexpectedly chalky, summery look. Another striking feature is the lightweight, white jersey backing, which is only revealed at second glance.


AUGMENTED ORIGINALS
The presentation of the authentic schoeller®-dynamic qualities is no less lively, ranging from mossy green tones and blue nuances through to the brown variations of tree bark. The multicolors combine perfectly with plain fabrics and are impressively functional thanks to the PFC-free ecorepel® bio-technology, which also provides reliable water repellence. The basic qualities of the lightweight schoeller®-dryskin trousers and jackets are given a touch of elegance in the form of a discreet sheen and fashionable colors. In soft blues and greens, these supple all-rounders are highly wear resistant and offer ideal moisture management through the microfibers on the inside. They also feature ecorepel® bio-technology for water repellence.

14.06.2018

Help with Clean Linen from Hygienically Clean Laundries Welcomed at APIC

Attendees of the Association for Professionals in Infection Control and Epidemiology (APIC) expo confirmed Thursday the value of effective guidelines for properly handling clean linen, substantiating Hygienically Clean Healthcare certified operators’ efforts to help them ensure linen remains safe and clean when it reaches patients.

Visitors to the Hygienically Clean exhibit at APIC’s Annual Conference were supported in this respect by receiving Handling Clean Linen in a Healthcare Environment, a guide produced by these certified linen, uniform and facility services operators. APIC attendees shared anecdotes of mishandling clean linen in their workplaces including:

Attendees of the Association for Professionals in Infection Control and Epidemiology (APIC) expo confirmed Thursday the value of effective guidelines for properly handling clean linen, substantiating Hygienically Clean Healthcare certified operators’ efforts to help them ensure linen remains safe and clean when it reaches patients.

Visitors to the Hygienically Clean exhibit at APIC’s Annual Conference were supported in this respect by receiving Handling Clean Linen in a Healthcare Environment, a guide produced by these certified linen, uniform and facility services operators. APIC attendees shared anecdotes of mishandling clean linen in their workplaces including:

  • Employees holding and carrying stacks of bed linen and towels touching their chests
  • Commingling clean and soiled linen
  • Storing linen in closets in guest rooms instead of a secure linen room

Certified operators’ certification fees provided funding for creating and distributing the guide (and other resources for healthcare facilities), manifesting the Hygienically Clean program’s philosophy of addressing healthcare providers’ operational needs outside the scope of outsourced laundries’ traditional functions.

Angela Freeman, Hygienically Clean program manager, explained the importance of such laundries partnering with healthcare providers to create and implement plans to ensure clean textiles are delivered to patients. “When healthcare textiles (HCTs) reach a facility’s doors, an outsourced laundry’s role in maintaining their hygiene depends greatly on how the service agreement addresses linen distribution. Hygienically Clean’s resources for healthcare providers reflect the willingness of our certified operators to partner with their customers.”

A video version of the clean linen guide is in the works. TRSA, the global association for the linen and uniform services industry and Hygienically Clean administrator, continues to build the industry’s appreciation for partnering with healthcare customers.

In May, TRSA introduced Producing Hygienically Clean Textiles, an e-learning class to help laundry employees understand their roles in the processes, procedures and policies necessary to produce clean linens and uniforms. TRSA’s annual Healthcare Conference has guided industry managers in progressive linen distribution techniques to aid their training of their customers in these.

14.06.2018

APIC Attendees Support Hygienically Clean Stance on Healthcare Uniforms in Public

Linen, uniform and facility services operators certified Hygienically Clean Healthcare presented evidence today to members of the Association for Professionals in Infection Control and Epidemiology (APIC) that medical care facilities should more carefully control public wearing of employee uniforms.

Engaging visitors to the Hygienically Clean exhibit at APIC’s 2018 expo, certification staff had a receptive audience for the data. Most attendees interviewed indicated they support preventing employees from wearing scrubs and other healthcare apparel outside medical facilities. Many said they have policies to this effect but find these difficult to enforce.

The 3-day APIC exhibit is building awareness of Hygienically Clean certified providers among infection preventionists: individuals who recommend what linen and uniform service their facilities should use. Discussing issues with them such as uniform hygiene positions certified operators as the foremost laundry science experts with an unprecedented commitment to educating healthcare professionals regarding linen and laundry.

Linen, uniform and facility services operators certified Hygienically Clean Healthcare presented evidence today to members of the Association for Professionals in Infection Control and Epidemiology (APIC) that medical care facilities should more carefully control public wearing of employee uniforms.

Engaging visitors to the Hygienically Clean exhibit at APIC’s 2018 expo, certification staff had a receptive audience for the data. Most attendees interviewed indicated they support preventing employees from wearing scrubs and other healthcare apparel outside medical facilities. Many said they have policies to this effect but find these difficult to enforce.

The 3-day APIC exhibit is building awareness of Hygienically Clean certified providers among infection preventionists: individuals who recommend what linen and uniform service their facilities should use. Discussing issues with them such as uniform hygiene positions certified operators as the foremost laundry science experts with an unprecedented commitment to educating healthcare professionals regarding linen and laundry.

Visitors to the Hygienically Clean exhibit received Curbing the Infection Risks of Healthcare Garments, a brief compendium of studies and journal articles that point to the risk-reduction value of professionally laundering employees’ garments, worth the additional cost to a healthcare facility that currently makes employees responsible for washing them.

Hygienically Clean staff noted that TRSA, the global association for the linen and uniform industry that administers the certification program, has begun planning to raise the issue’s profile with healthcare industry stakeholders. TRSA’s Healthcare Committee has formed a task force on the matter. Staff has contacted TRSA associate members (suppliers to the industry) who manufacture scrubs, lab coats and other healthcare employee garments to explore promoting a new voluntary standard that would urge medical providers to prevent wearing these in public.

An Association of Perioperative Registered Nurses (AORN) standard currently performs this role regarding garments worn in surgical suites. TRSA will weigh the possibility of supporting creation of a much broader measure, covering all clinical functions with discernible risk of pathogen transmission from healthcare garments to patients and the public.

As TRSA investigates courses of action, hoping to involve such stakeholder groups, Hygienically Clean certified providers will continue to point to the mounting evidence of the risks of garments carrying pathogens out of healthcare facilities and inadequate domestic laundering bringing them in.

In contrast, contracting with a Hygienically Clean provider, whose processes (laundry practices) are verified and outcomes (product cleanliness) are quantified by third parties, provides maximum confidence that all garments used in a healthcare setting have diminished presence of harmful bacteria. It’s a cost-effective way to essentially eliminate this single risk of infection transmission, unlike so many others that require preventionists to constantly guard against.